Prosecká průmyslová škola si pořídila první 3D tiskárnu v roce 2009. V loňském roce už měla celou učebnu se zhruba deseti tiskárnami a výuka 3D tisku se na škole začala učit systematicky.

„Jedineční ve výuce 3D tisku jsme nejspíš v tom, že je předmět řešen v rámci mezipředmětových vztahů. Není to jen tak, že bychom něco stáhli z internetu a vytiskli. Žáci si tvoří převážně vlastní data, která následně kombinují s běžnými konstrukčními strojírenskými prvky. Dále to mohou kombinovat s elektronikou a podobně,“ popsal výuku 3D tisku na Střední průmyslové škole na Proseku zástupce ředitele Lukáš Procházka.

Střední průmyslová škola na Proseku má učebnu hned s několika 3D tiskárnami

Střední průmyslová škola na Proseku má učebnu hned s několika 3D tiskárnami.

FOTO: ale, Novinky

Zpočátku se s výukou tohoto typu tisku začínalo ve 4. ročníku. Vedení školy ale uznalo, že je to pozdě, a nyní se 3D tisku věnují studenti už v 2. ročníku.

„Ve vedlejší učebně konstruují žáci data ve 3D softwarech. Prototypová data následně studenti ověřují v učebně s 3D tiskárnami a poté na reálných výrobcích,“ řekl Procházka.

Učebna je na škole k dispozici ve třech režimech. Prvním je klasická výuka, kde se technologie využívá k projektovým cvičením. Žáci mají také v rámci volnočasových aktivit možnost přijít do učebny a vytisknout si něco svého. Třetí režim se týká maturantů, kteří zde v rámci maturitní práce vytvářejí reálné výrobky.

Šimon Doubek se svým prototypem turbíny

Student Šimon Doubek se svým prototypem turbíny.

FOTO: ale, Novinky

Student Šimon Doubek patří k nadšencům, které 3D tisk ve škole doslova pohltil. V době, kdy se tento předmět vyučoval až ve 4. ročníku, on si jako druhák vyrobil prototyp turbíny s motorem, který ji dokáže vyhnat až na čtyři tisíce otáček.

„Spojil jsem do toho několik znalostí například z předmětu stavba a provoz strojů, kde jsme se učili o spojování různých materiálů. Zapojil jsem do toho také vědomosti z RC modelaření. Tohle je zatím takový prcek. Plánuju ale udělat silnější a větší. Ten bude mít zhruba 15 tisíc otáček,“ popsal svůj projekt student prosecké průmyslové školy.

Jakub Baránek a jeho 3D tiskárna

Jakub Baránek a jeho 3D tiskárna.

FOTO: ale, Novinky

Jakub Baránek je bývalý student Střední průmyslové školy na Proseku a současný pedagog. Ve 4. ročníku si jako maturitní práci vytiskl vlastní 3D tiskárnu.

„Veškeré díly mnou vytvořené a dále tištěné na 3D tiskárně jsou červené a černé. Samotná koncepce dílů a vývoj mi trvaly pár hodin, pak už se jen tisklo,“ poznamenal Jakub Baránek.