„Kvůli vysvědčení se na nás obracejí nejčastěji mladší děti kolem deseti dvanácti let, a to především tehdy, když mají obavy z toho, jak rodiče na známky přinesené domů zareagují,“ řekl Právu vedoucí Linky bezpečí Peter Porubský.

„Někdy jde o obavy, které se reálně nezakládají na špatných zkušenostech z minula. V naší praxi se ale objevují také smutné příběhy, kdy má dítě opakovanou zkušenost s tělesným nebo psychickým týráním kvůli školním výsledkům,“ dodal.

Radu chtějí i rodiče

Od roku 2010 však počty telefonátů kvůli vysvědčení začaly rapidně klesat.

Vysvědčení je známkou spolupráce mezi rodiči, dětmi a učiteli, která se každým rokem zjevně zlepšuje.Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí

„Ještě před pěti lety představoval podíl telefonátů s tématem strachu z reakce rodičů dvacet procent ze všech hovorů o škole, dnes je to o dalších pět procent méně. V posledních letech hovorů na téma strachu z vysvědčení ubývá,“ potvrdil Porubský.

Pro Právo doplnil, že vysvědčení je podle něho známkou spolupráce mezi rodiči, dětmi a učiteli, která se každým rokem zjevně zlepšuje.

V období rozdávání vysvědčení se také o radu na linku obracejí rodiče. „Na Rodičovské lince jsou zaznamenány tři až čtyři hovory denně. Jde nejen o špatný prospěch dítěte, ale i o další problémy na konci školního roku. Jedná se o témata týkající se vztahu dětí s učiteli, šikany, kyberšikany či záškoláctví,“ přiblížila trable vedoucí Rodičovské linky Kateřina Schmidová.

V létě řeší sex a lásku

V létě se také poměrně výrazně mění obsah dětských proseb o rady. Loni nejvíce dětí volalo kvůli problémům se sexuálním dozráváním. To měli operátoři 557 hovorů v červenci a 497 v srpnu. Přes 380 dětí v červenci a 280 v srpnu volalo kvůli problémům s láskou.

Děti se mohou obrátit na Linku bezpečí nonstop a bezplatně na číslo 116 111 nebo na e-mailovou adresu na pomoc@linkabezpeci.cz. Rodiče mohou volat na číslo 840 111 234, nebo 606 021 021, nebo psát na adresu pomoc@rodicovskalinka.cz.

Dříve než rodič začne dítě trestat, měl by se zamyslet, co za špatnými známkami stojí.

„V mnoha případech nejde pouze o to, že předmět dítěti nejde nebo není dostatečně chytré. Špatné známky mohou být indikátorem toho, že ve školním nebo domácím prostředí není něco v pořádku. Rodiče by se měli spíše zajímat o příčiny zhoršených známek,“ radí Porubský.