Od 14. dubna do 13. května pořadatelé obdrželi 682 krátkých textových zpráv se vzkazy od více než 500 autorů. Jeden ze členů poroty, publicista Pavel Toufar, ocenil, že tam nebyla pouze vzletná slova.

„Zaujala nás vtipnost některých vzkazů. Myslím, že velkých myšlenek je příliš. Vesmír je ve své podstatě vtipný, je krásný,” uvedl na úterním slavnostním vyhlášení deseti nejlepších vzkazů.

„Pořád někde lítám”

Na nejlepších vzkazech se porota shodla jednomyslně. Zřejmě nejvyšší míru sympatií v porotě vzbudil vzkaz Jiřího Syřínka, který potřebu dostat se na palubu sondy Taranis vylíčil jednoduše: „Žena mi vyčítá, že furt někde lítám, tak ať má pravdu.”

Paměť, na kterou budou nahrány vybrané texty

Paměť, na kterou se nahrály vybrané texty.

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

Babička Zdena Pokorná za tříměsíční vnučku Anetku napsala stručné „Už letím...”. Možnost virtuálně navštívit vesmír ocenil pětaosmdesátiletý František Petrásek. Uspěl také vzkaz za ještě nenarozeného chlapečka, který přišel na svět v neděli.

Miroslav Blafka zase do vesmíru poslal souřadnice svého bytu a čeká, kdo přiletí. Milovník sci-fi Jan Drda odkazoval na číslo 42, které je v románu Stopařův průvodce po Galaxii uváděno jako odpověď na základní otázku života a vesmíru vůbec.

Studium bouřkových skřítků

Mezi stovkou vzkazů jsou i některé velmi krátké jako Baf!, Ňuf! a Mír!. Autoři se ve vzkazech zmínili také o astrofyziku Jiřím Grygarovi nebo Járovi Cimrmanovi. Kompletní seznam vzkazů je k dispozici zde.

Sonda Taranis, která váží asi 150 kilogramů, je určena k dosud nejrozsáhlejšímu a nejúplnějšímu výzkumu krátkodobých atmosférických jevů, které se objevují v zemské atmosféře nad bouřkovými oblastmi, tedy ve výškách 20 až 100 kilometrů. Do vesmíru by se měla dostat v roce 2018.

SMS zaslat ve tvaru: SKRITEK X Y Z (X= Jméno, Y= Příjmení, Z= navrhovaný vzkaz)

SMS mohli lidé zasílat ve tvaru: SKRITEK X Y Z (X= Jméno, Y= Příjmení, Z= navrhovaný vzkaz)

FOTO: Aneta Lednová, Novinky

Mezi její úkoly bude patřit také studium skřítků, jak vědci nazývají málo prozkoumané bouřkové jevy odehrávající se vysoko v atmosféře.

Jedná se o atmosférické výboje vznikající nad bouřkovým oblakem velmi krátce po úderu blesku, které vystřelují z výšek okolo 50 kilometrů až k hranici vesmíru nacházející se 100 kilometrů na Zemí. Mají načervenalou až oranžovočervenou barvu.

Deset vzkazů oceněných porotou:
Vzkaz Autor
Ve svých osmdesáti pěti letech jsem se dočkal netušené možnosti. Díky vědecké vyspělosti lidstva virtuálně navštívit vesmír.František Petrásek
Nemám ještě jméno, budu ho potřebovat až v červnu, kdy se narodím; snad na šťastné planetě. Zdravím skřítky.Kmec