Vynález získal na čtvrteční konferenci v Londýně obdiv expertů, podle kterých má potenciál změnit pravidla hry v boji proti klimatickým změnám a řešení světové energetické krize.

Technologie výroby “benzínu ze vzduchu” spočívá ve využití uhlíku a vodíku jako základních prvků, z nichž je tvořena ropa. Odborníci ze společnosti Air Fuel Synthesis si řekli, že uhlík je obsažen ve vzduchu ve formě oxidu uhličitého a vodík lze vzít z vody. Trik spočívá ve smíchání hydroxidu sodného s oxidem uhličitým obsaženým v atmosféře, z nichž elektrolýzou vznikne uhličitan sodný. Z toho pak lze izolovat čistý oxid uhličitý. Vodík lze získat elektrolýzou vodní páry zachycené z odvlhčovače. Z nich firma následně produkuje metanol, který prožene reaktorem a přemění ho v benzín.

Proces výroby syntetického benzínu

Proces výroby syntetického benzínu

FOTO: Air Fuel Synthesis

Průmyslová produkce do 15 let

Společnost tvrdí, že v malé rafinérii ve městě Stockton-on-Tees takto vyprodukovala za necelé tři měsíce pět litrů syntetického benzínu. Do dvou let plánuje vyrábět tunu denně a v horizontu 15 let předpokládají průmyslovou produkci v rafinériích.

Toto palivo se dá nalít do nádrže jakéhokoliv motoru spalujícího benzín. Pokud by se podařilo pro proces výroby zajistit dostatek elektrické energie z obnovitelných zdrojů, bylo by toto řešení podle vyjádření firmy “zcela uhlíkově neutrální”.

Projekt zatím stál překvapivě málo peněz, jen něco přes milión liber, které věnovala skupina nejmenovaných filantropů, kteří věří, že tato technologie by v budoucnu mohla být lukrativním způsobem, jak vyrábět obnovitelnou energii. Zatím ji podporuje britský Ústav mechanického inženýrství (IMechE), nicméně na zájem velkých ropných společností ještě čeká.

"Žádná svinstva"

Šéf IMechE Stephen Tetlow ovšem nadšeně prohlašuje, že popsaná technologie je “příliš dobrá na to, aby to byla pravda, jenže ona to pravda je”.

“Je to příležitost ke zmenšení jak uhlíkových emisí, tak závislosti na nestabilním trhu s energiemi,” řekl.

Ředitel Air Fuel Synthesis Peter Harrison pro Daily Telegraph uvedl, že je vzrušující sledovat vznik nové technologie, která pojímá využití obnovitelné energie “trochu jiným způsobem”.

O svém produktu hrdě řekl: “Vypadá to jako benzín, je to cítit jako benzín, ale je to mnohem čistší a neobsahuje to žádná svinstva.” Nicméně výroba syntetického benzínu je, podobně jako v jiných dosud vyvinutých postupech, zatím v poměru k ceně ropy drahá, ale to se může rychle změnit - vše závisí na ceně vstupů včetně energetické náročnosti.