Hlavní obsah

Zlínskou dominantu opět zdobí keramický reliéf Vladislava Vaculky z 60. let

Novinky, Martina Žáčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po téměř dvou letech se dnes do Obchodního domu Zlín vrátil cenný keramický reliéf známého výtvarníka Vladislava Vaculky. Velkoformátové dílo z 60. let, jež bylo podle odborníků jednou z prvních uměleckých realizací ve veřejném prostoru ve Zlíně, restaurátoři na jaře 2017 sejmuli z interiéru.

Foto: Josef Řezníček

Velkoformátový reliéf Vladislava Vaculky vznikl na začátku 60. let.

Článek

Dílo pak bylo uloženo do depozitáře, aby tam bezpečně přečkalo generální rekonstrukci. Po jejím dokončení se Obchodní dům Zlín znovu otevřel návštěvníkům v listopadu.

„Reliéf byl původně umístěn u schodiště mezi prvním a druhým podlažím. S novou dispozicí obchodní pasáže jsme pro něj museli najít jiné, důstojné a zároveň dostatečně velké místo, což se podařilo úpravou venkovních prostor pod přístřeškem u západního vchodu. Celá rekonstrukce obchodního domu byla prováděna s respektem k původnímu vzhledu a historickému odkazu, záchrana reliéfu a jeho navrácení zpět byly důležité z pohledu nás i památkářů,“ uvedl Radovan Pilich, jednatel Obchodního domu Zlín.

Demontáž reliéfu byla pro zlínské restaurátory Miroslava Bodanského a Vratislava Fouse neobvyklým úkolem, s jakým se podle svých slov běžně nesetkávají. Dílo připomínající svou formou puzzle bylo nutné nejprve po jednotlivých kouscích citlivě rozebrat, jednotlivé dlaždice zakreslit, očíslovat, opatrně uložit depozitáře a před opětovnou instalací odborně ošetřit a opět sestavit do původní podoby.

„Snímání reliéfu trvalo tři týdny, jeho opětovné sestavování dva měsíce,“ přiblížil náročnost práce Miroslav Bodanský. Nově je dílo umístěno v kovových rámech, které byly v pondělí 7. ledna zavěšeny na své místo.

Reliéf je podle odborníků unikátní tím, že byl jedním z prvních kvalitních děl svého druhu, která se ve své době ve Zlíně objevila. „Dílo vzniklo již po etapě socialistického realismu, je ovlivněno takzvaným moderním bruselským stylem a je pozoruhodné po technické stránce i z hlediska materiálu,“ uvedla historička umění Vladislava Říhová.

Vaculka ke své práci používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. „Obdivoval Picassa, což se v tomto díle projevuje například v obličejích postav na reliéfu,“ dodala Vladislava Říhová.

Reliéf tvoří dva samostatné výjevy, přičemž jeden zachycuje zákazníky při nákupech a druhý rodinu při odpočinku po návratu domů. „Není běžné, aby dnes soukromí investoři při podobných příležitostech přistupovali citlivě k uměleckým dílům a vraceli je zpět co veřejného prostoru. Spíše při rekonstrukcích dochází k jejich zničení, nebo končí v depozitářích. Tento případ je skutečně výjimečný,“ ocenila historička, která opětovné instalaci díla v pondělí přihlížela.

Obchodní dům Zlín vybudovala firma Baťa v roce 1931 podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury v duchu funkcionalistické architektury. V průběhu let při necitlivých zásazích změnil vzhled a po roce 1989 ztratil i atraktivitu. Rekonstrukce mu vrátila původní podobu pozoruhodnou mimo jiné členěním oken, které se směrem vzhůru zužují. Obchodní pasáž nově zaujímá první dvě podlaží, je tvořená obchody a gastronomickými podniky. Vyšší podlaží si pronajala zlínská společnost HP TRONIC, která sem přestěhuje své sídlo. Nahoře má později vzniknout zážitková restaurace s výhledem na Zlín, wellness centrum a hotel.

Reklama

Výběr článků

Načítám