Článek
Dílo pak bylo uloženo do depozitáře, aby tam bezpečně přečkalo generální rekonstrukci. Po jejím dokončení se Obchodní dům Zlín znovu otevřel návštěvníkům v listopadu.
„Reliéf byl původně umístěn u schodiště mezi prvním a druhým podlažím. S novou dispozicí obchodní pasáže jsme pro něj museli najít jiné, důstojné a zároveň dostatečně velké místo, což se podařilo úpravou venkovních prostor pod přístřeškem u západního vchodu. Celá rekonstrukce obchodního domu byla prováděna s respektem k původnímu vzhledu a historickému odkazu, záchrana reliéfu a jeho navrácení zpět byly důležité z pohledu nás i památkářů,“ uvedl Radovan Pilich, jednatel Obchodního domu Zlín.
Demontáž reliéfu byla pro zlínské restaurátory Miroslava Bodanského a Vratislava Fouse neobvyklým úkolem, s jakým se podle svých slov běžně nesetkávají. Dílo připomínající svou formou puzzle bylo nutné nejprve po jednotlivých kouscích citlivě rozebrat, jednotlivé dlaždice zakreslit, očíslovat, opatrně uložit depozitáře a před opětovnou instalací odborně ošetřit a opět sestavit do původní podoby.
„Snímání reliéfu trvalo tři týdny, jeho opětovné sestavování dva měsíce,“ přiblížil náročnost práce Miroslav Bodanský. Nově je dílo umístěno v kovových rámech, které byly v pondělí 7. ledna zavěšeny na své místo.
Reliéf je podle odborníků unikátní tím, že byl jedním z prvních kvalitních děl svého druhu, která se ve své době ve Zlíně objevila. „Dílo vzniklo již po etapě socialistického realismu, je ovlivněno takzvaným moderním bruselským stylem a je pozoruhodné po technické stránce i z hlediska materiálu,“ uvedla historička umění Vladislava Říhová.
Vaculka ke své práci používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. „Obdivoval Picassa, což se v tomto díle projevuje například v obličejích postav na reliéfu,“ dodala Vladislava Říhová.
Reliéf tvoří dva samostatné výjevy, přičemž jeden zachycuje zákazníky při nákupech a druhý rodinu při odpočinku po návratu domů. „Není běžné, aby dnes soukromí investoři při podobných příležitostech přistupovali citlivě k uměleckým dílům a vraceli je zpět co veřejného prostoru. Spíše při rekonstrukcích dochází k jejich zničení, nebo končí v depozitářích. Tento případ je skutečně výjimečný,“ ocenila historička, která opětovné instalaci díla v pondělí přihlížela.
Obchodní dům Zlín vybudovala firma Baťa v roce 1931 podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury v duchu funkcionalistické architektury. V průběhu let při necitlivých zásazích změnil vzhled a po roce 1989 ztratil i atraktivitu. Rekonstrukce mu vrátila původní podobu pozoruhodnou mimo jiné členěním oken, které se směrem vzhůru zužují. Obchodní pasáž nově zaujímá první dvě podlaží, je tvořená obchody a gastronomickými podniky. Vyšší podlaží si pronajala zlínská společnost HP TRONIC, která sem přestěhuje své sídlo. Nahoře má později vzniknout zážitková restaurace s výhledem na Zlín, wellness centrum a hotel.