Hlavní obsah
Historická trať se již 38 let pro osobní dopravu nepoužívá Foto: Jiří Smutný

Ze Židlochovic bude jednou jezdit přímý vlak do Brna

Správa železniční dopravní cesty má v plánu obnovit trať ze Židlochovic do Hrušovan u Brna. Nová železnice má být elektrifikovaná a má přijít na 770 miliónů korun. Obnovena bude i židlochovická stanice. Stavět se má začít v roce 2019.

Historická trať se již 38 let pro osobní dopravu nepoužívá Foto: Jiří Smutný
Ze Židlochovic bude jednou jezdit přímý vlak do Brna

Osobní železniční doprava na trati Židlochovice - Hrušovany u Brna byla zrušena v roce 1979 pro naprostý nezájem cestující veřejnosti o tento druh přepravy a pro neekonomičnost provozu. Většina lidí tehdy jezdila do Brna autobusem.

Od té doby se mnohé změnilo. Například se zvýšil počet těch, kteří dojíždějí do Brna osobním autem. Nezdá se být pravděpodobné, že by se vzdali tohoto pohodlného způsobu přepravy a začali jezdit vlakem. Propagátoři nového spojení jsou však přesvědčeni, že zájem bude dostatečný a provoz se vyplatí.

„Požadavek na umožnění zajíždění souprav příměstských jednotek do Židlochovic vzešel ze strany krajského objednatele regionální dopravy, tedy společnosti KORDIS, a je dlouhodobě zanesen v Plánu dopravní obslužnosti Jihomoravského kraje,“ vysvětluje genezi projektu Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty, která bude stavbu zajišťovat.

„Po realizaci této stavby bude změněno vedení vybraných osobních vlaků linky S3, které budou nově končit v Židlochovicích, a také vybraných příměstských autobusových linek, které v novém stavu budou návazné na přestup vlak/bus právě v Židlochovicích. V cílovém stavu by se mělo jednat v době nejvyšší přepravní poptávky (tzv. přepravní špičky) o 2 vlaky za hodinu, čímž získají obyvatelé Židlochovic komfortní přímé spojení s centrem Brna pomocí vlaku s cestovní dobou přibližně 20 minut. Celý tento záměr byl posouzen jak z pohledu přepravního, tak z pohledu ekonomického, a díky kladnému výsledku byl také schválen ministerstvem dopravy.“

„O vytíženosti nové trati jsem přesvědčeni,“ tvrdí Květoslav Havlík z firmy KORDIS. „Nelze srovnávat situaci před 40 lety a nyní. Hlavním problémem v minulosti byla nutnost přesedat v Hrušovanech. Vlaky nebyly rychlé ani pohodlné. Silnice byly poloprázdné a autobusy po nich mohly do Brna dojet relativně bez zdržení. Nyní je situace diametrálně odlišná. Přeplněné komunikace provoz vozidel i autobusů zdržují, v Brně se plánuje omezení a zdražení parkování a především díky elektrizaci tratě získají Židlochovice rychlé spojení s Brnem bez přestupu novými moderními soupravami. Navíc bude možné dojet nejen na Hlavní nádraží, ale pokračovat dál do celého Brna. Tím se obyvatelům Židlochovicka výrazně rozšíří akční rádius a zkrátí jízdní doba.“

Jaká bude skutečná vytíženost nových spojů je v současné době, kdy do zahájení provozu zbývá ještě několik let, těžké odhadovat. Bude jistě záležet i na tom, zda a v jakém rozsahu dojde k omezení autobusové dopravy, které KORDIS zvažuje. Podstatnou otázkou také je, kdy se vůbec začne stavět. Podle původních záměrů měla být stavba v plném proudu už dnes.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků