Hlavní obsah

Zánik pošty? Podobnou variantu nepřipustili

Novinky, Redakce Novinky
Aktualizováno

Rušení pošty a jejích služeb - i s takovou variantou se některé obce setkaly tváří v tvář. Dva příklady dokládají, že zrušením služeb, na něž byli obyvatelé zvyklí, to skončit pokaždé nemusí.

Foto: Dana Ehlová

Zdeňka Seidelová, starostka obce Přepychy, má hlavní zásluhu za zachování pobočky pošty ve své obci.

Článek

První měsíc fungování má za sebou Pošta Partner pod křídly obce Přepychy na Rychnovsku. Vedení obce zrušení pobočky vůbec nepřipustilo.

Slavnostnímu otevření 3. dubna v 8.30 hodin předcházelo nejen období složitých vyjednávaní o podobě smlouvy mezi obcí a Českou poštou, ale také velice rychlá, přesto precizní, rekonstrukce prostor.

Zásadní změna je spojena také s výdaji z rozpočtu obce, neboť Přepychy budou hradit provoz pobočky Pošty Partner, včetně mzdových nákladů. Plnohodnotné poštovní služby totiž od dubna 2017 poskytuje zaměstnankyně obce, která ve zbytku úvazku bude vyřizovat agendu odpadů.

Přesto starostka Zdeňka Seidelová tohoto rozhodnutí nelituje a naopak tvrdí, že uzavření pobočky by přineslo problémy většině obyvatel a v mnoha sférách fungování Přepych.         

Pošta v prodejně potravin

Jistebníku na Novojičínsku se do výběrového řízení na nového partnera České pošty přihlásilo několik zájemců z řad místních podnikatelů a občanů. Uspěla Aneta Uhlová, která se svým mužem sedmnáctým rokem provozuje rodinnou firmu Potraviny Richter v obytném domě kousek od železniční trati.

Inženýrka s dvaadvacetiletou praxí v bankovnictví si při dřívějším cestování po Německu, Švýcarsku a Francii nejednou všimla, že například v malých vesničkách poštovní služby zajišťují lidé v potravinových prodejnách. Ve francouzských Lourdech dokonce narazila na jednu pobočku v kiosku s novinami. Proč by to tedy nemohlo fungovat i v Jistebníku?

Když 1. listopadu 2016 Poštu Partner v prodejně Potraviny Richter otevírali, stanovili provozní dobu od 8 do 17 hodin. Tedy podstatně delší, než měla dříve v Jistebníku Česká pošta. 

”Za šest měsíců se ukázalo, jaký segment klientů poštu v jednotlivých časech a dnech navštěvuje. Zmapovali jsme i hluchá místa, kdy nepřišel žádný klient. Potvrdil se nám tak dřívější průzkum České pošty, podle kterého do její jistebnické pobočky zavítalo v průměru 20 až 30 lidí za den. Týdenní provoz v délce 45 hodin jsme proto od 1. května 2017 zkrátili o 15 hodin, což odpovídá průměrné návštěvě čtyř zákazníků za jednu hodinu,“ uvedla Aneta Uhlová.

„V úterý a čtvrtek máme otevřeno od 7.30 do 15 hodin, v pondělí a středu, kdy jsou úřední dny, poštovní služby zajišťujeme od 12 do 17 hodin. Stejně tak v pátek, to abychom vyhověli spoluobčanům, kteří za prací dojíždějí a poštovní záležitosti si mohou vyřídit až v odpoledních hodinách poslední den před víkendem,“ dodala.

V obci na Novojičínsku, kde žije 1500 obyvatel, si lidé postupně na Poštu Partner v prodejně potravin zvykají. Zejména pracující občané si pochvalují, že třikrát do týdne si poštovní služby mohou vyřídit do 17 hodin. Někteří si pouze posteskli, že pro tento druh služeb je v obchodě o rozměru 25 metrů čtverečních vyhrazen menší prostor než v původním objektu České pošty.

„Dobrých lidí se vejde všude dost. S manželem do budoucna uvažujeme, že plochu rozšíříme. Nicméně ke každému našemu klientovi přistupujeme individuálně a snažíme se o co nejlepší servis okótované služby. Přitom dbáme na co nejvyšší diskrétnost,“ zdůraznila Aneta Uhlová a uvedla konkrétní příklad: „V Jistebníku lidé hodně sázejí a kupodivu i hodně vyhrávají. U větších částek jsme se s každým zákazníkem vždy domluvili na systému vyplácení výhry. Nemáme problém dohodnout se v rozumné míře na čemkoli, dokonce i na předání odměny mimo pracovní dobu.“

AUTORSKY PŘISPĚLY: Dana Ehlová a Libuše Miarková

Reklama

Výběr článků

Načítám