Hlavní obsah
Dřevěná lávka z roku 1912. Stav 30 léta 20. století Foto: Zdroj Archiv města Ostravy

Z dějin Ostravy: pohnuté osudy mostů přes Ostravici

Dne 22. listopadu 1938 byla zbořena dřevěná lávka pro pěší přes řeku Ostravici z roku 1912. Nahradil ji tak zvaný Jubilejní most u Nové radnice.

Dřevěná lávka z roku 1912. Stav 30 léta 20. století Foto: Zdroj Archiv města Ostravy
Z dějin Ostravy: pohnuté osudy mostů přes Ostravici

Podle záznamů z Archivu města Ostravy most u Nové radnice byl postavený Vítkovickými železárnami v roce 1939. Nazýval se Jubilejní, protože měl být původně otevřen k 20. výročí vzniku republiky 28. října 1938. Zároveň byly prováděny úpravy Havlíčkova nábřeží.

Koncem války bylo toto přemostění 30. dubna 1945 zničeno Němci. Byl projektován a postaven nový most nazvaný most Pionýrů. Otevřen byl 30. dubna 1959. Most sloužil 17 let.

I tento most měl neblahý osud. Podle dostupných informací se událost stala 25. listopadu 1976, pravděpodobně v 5:15 hodin. Most byl zničen výbuchem plynu. Koksárenský plyn z Koksoven Karolina vedl potrubím pod mostovkou mostu Pionýrů do Koksoven Vítězný únor. Z potrubí unikal plyn. Třaskavou směs, podle jednoho názoru zapálila jiskra z projíždějícího trolejbusu, podle jiného jiskra z veřejného osvětlení.

Mostní konstrukce se prohnula a téměř se zřítila do řeky Ostravice. Následky tlakové vlny odnesla všechna okna ostravské Nové radnice směřující na nábřeží. Nedošlo ke smrtelnému úrazu.

Pro provizorní trolejbusové spojení byly postaveny dva vojenské mosty přes řeku Ostravici, které sloužily do roku 1986. Stávající most Pionýrů byl otevřen 30. června 1986.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků