Hlavní obsah
Pavnína Gardianová, nežná surrealistka Foto: Archiv Pavlíny Gardianové

Výstava Zrození Pavlíny Gardianové v Jilemnici vnáší klid do duše

Výstava něžné surrealistky Pavlíny Gardianové v Krkonošském muzeu v Jilemnici s názvem Znamení si rozhodně zaslouží pozornost všech příznivců umění. Byla zahájena 17. března vernisáží, která byla i plánovanou oslavou narození malířky.

Pavnína Gardianová, nežná surrealistka Foto: Archiv Pavlíny Gardianové
Výstava Zrození Pavlíny Gardianové v Jilemnici vnáší klid do duše

V duchu znamení a symbolů se nesou náměty všech dvaceti sedmi obrazů. Objevíte v nich mladé zrozené jaro, zátiší i fragmenty postřehů z cest a života samotné autorky. Její vnímání krásy a detailů tvořících svět, má jisté souvislosti s řadou záchytných bodů, ze kterých se dá vycítit, že její život není prázdný, ale je protkán pozitivní energií, která z jejích děl přímo sálá. Je to jistě tím, že vše, co tvoří, jde z hloubi její duše a navíc svoji tvorbu vnímá jako poslání.

Po patnácti letech byla opět hostem malířčiny vernisáže oblíbená jazzová zpěvačka Jana Koubková, která výstavu spolu s ředitelem muzea Janem Luštincem zahájila. Hudební program v její režii byl plnohodnotným koncertem, který spolu s Ondřejem Kabrnou věnovali nejen malířce – oslavenkyni, ale také všem přítomným.

Zazněl jazz, swing, lidová hudba, ale i třeba J. S. Bach. Po svém vystoupení zpěvačka prozradila, že se do Jilemnice velice těšila a na adresu autorky výstavy řekla: „Pavlína Gardianová je osobnost velmi milá a bezprostřední a pochopitelně, že její obrazy nenechají nikoho lhostejným.“ 

Procítěný proslov zazněl i z úst MUDr. Jaroslava Zvěřiny, který excelentně popsal, co jednotlivá plátna navozují: „Obrazy svými náměty i způsobem provedení ukazují vyzrálé umění a spolehlivý smysl pro krásu s lehkým nádechem tajemna a něhy. Malířka nás vede k přemýšlení o hlubším významu jejích portrétů, ženských aktů i zátiší. Romantika se v jejích dílech střídá se surrealistickými fantasiemi a laskavým realismem,“ zaznělo z úst obdivovatele tvorby něžné surrealistky.

Při odchodu ještě prozradil, že se cítí obohacen o celou škálu pozitivních, estetických a psychologických podnětů. Byla to slova, která malířku velice potěšila a navíc přesně vystihují, co má umění přinášet.  

„Název výstavy v sobě skrývá nejenom náznak začínajícího jara, ale také odkaz na blížící se Velikonoce,“ pronesl Jan Luštěnic. Byl naprosto nadšený ze všech nových vjemů, které výstava skýtá, a byl také potěšen zájmem všech přítomných. „V něžných obrazech našli nejenom poezii a krásu, ale také moudrost, tedy trojici vlastností, jež vytvářejí skutečné umění. Bezděky tak potvrdili, že právě takové prožitky naše citově vyprahlá společnost potřebuje,“ tato slova Jana Luštěnice můžeme všichni jen potvrdit.

Téměř žádná vernisáž Pavlíny Gardianové v jejím rodném kraji se neobejde bez vzpomínek na akademického malíře, grafika, ilustrátora a pedagoga Vladimíra Komárka. Bylo až dojemné, jak dychtivě naslouchal plný sál tomu, jaká bývávala setkání dvou umělců a bylo i patrné, že řada z nich je pyšná na to, že tyto dvě výjimečné osobnosti jsou do jisté míry součástí i jejich životů.

Výstava v Erbovním sále Krkonošského muzea potrvá do 16. dubna. Za zmínku jistě také stojí to, že Pavlína Gardianová míří se svými obrazy na Slovensko do Bratislavy, kde zahájí 7. dubna v Pálffyho paláci v Zámecké ulici další svoji výstavu BODY & SOUL.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků