Článek
Jednu ze zastávek naplánovali organizátoři na náměstí F. L. Věka v Dobrušce. Historické centrum města díky tomu nabralo v sobotu 26. srpna na ještě větší exkluzivitě, ovšem pozornost spousty návštěvníků nepoutala tentokrát jeho dominanta - renesanční radnice s vysokou věží - ale právě unikáty na dvou a čtyřech kolech.
V letošním ročníku této rallye startovalo celkem šedesát čtyři veteránů, z toho osm motorek. Před početnými fanoušky motorismu z Dobrušky i širokého okolí postupně defiloval jeden historický skvost za druhým a každého jednotlivě velice zajímavě představil ředitel závodu Zdeněk Kubizňák.
Poté, co ojedinělá přehlídka skončila, na otázku, který z vozů by obzvlášť vyzvedl, odpověděl: „Unikátů tady máme mnoho. Ale asi nejslavnější je Ford T, v každém případě nejstarší automobil na letošní rallye. Máme tady Chenard Walcker, což je také velice zajímavé a ojedinělé vozidlo už zaniklé značky. Namátkou ještě zmíním Škodu 430, dále Tatry 87, což jsou ty dlouhé - Hanzelka-Zikmund. To jsou auťáky, které jsou málokdy k vidění v provozu.”
Vedle početněji zastoupených fordů tu byli další představitelé zámořské provenience - své reprezentanty měly na memoriálu značky Sunbeam (Sluneční paprsek) i Buick. Starý kontinent na rallye reprezentovaly vozy Audi, Alfa Romeo, Mercedes nebo Renault, domácí produkci a motoristickou historii již zmíněné škodovky, tatřičky nebo aerovky.
Ke sváteční atmosféře, kterou s sebou takové množství naleštěných veteránů neoddiskutovatelně přináší, patří i stylové oblečení mnohých posádek. Dojmy dolaďoval také flašinetář nebo policajti, kteří jako by si "odskočili" z Četnických humoresek.
Více než kde jinde se právě v tomto případě diametrálně liší pohledy mužů a jejich něžných protějšků na jednotlivá autíčka. Pánové doslova hltali každé slovo do fraku oděného řidiče Fordu T, který líčil, že se tato auta vyráběla nejen v USA, ale v několika zemích, například v Brazílii.
Vzniklo jich prý na tu dobu těžko uvěřitelných 15 miliónů kusů a sám Ford prý tehdy prohlásil, že s ním postaví Ameriku na kola, a snad se mu to i podařilo. Podle majitele vozu z roku 1911 byla dokonce i varianta hasičská nebo se žebříky na opravu pouličního osvětlení atd. Dále také prozradil, že začínal s aerovkou „cililink“ a pak objevil „kočár bez koní“ (Horseless Carriage), který má nádrž na 38 litrů, umístěnou pod sedadlem a spotřebu tak 14 až 15 litrů.
A druhá strana? Tu zjevně zajímá poněkud něco jiného. „Já jsem ocenila naleštěná auta, ale hlavně krásné oblečení účastníků, zejména žen,” připojila komentář k fotografii z rallye, zveřejněné na sociální síti "divačka", která se přijela pokochat skvosty starými i více než sto let z pár kilometrů vzdálené Jesenice.
Zážitek to byl ale pro všechny.