Hlavní obsah

Uplynulo šest let, co zemřela kritikou ceněná herečka Adela Gáborová

Novinky, Robert Rohál

V pátek 12. července tomu bylo šest let, co podlehla těžké nemoci významná slovenská herečka Adela Gáborová. Publikem milovaná a kritikou ceněná umělkyně, která slavila úspěchy jak na jevišti, tak ve filmu, televizi, rozhlase i dabingu, zemřela ve věku 67 let.

Foto: archiv Robert Rohál

Významná slovenská herečka Adela Gáborová.

Článek

Adela Gáborová patřila k nejvýraznějším slovenským dramatickým herečkám, už od začátku své kariéry rozvíjela své herecké umění pod vedením špičkových režisérů, jako jsou Jozef Bednárik, Pavol Haspra, Karol Spišák, ale také Jan Antonín Pitínský či Vladimír Morávek.

Adela Gáborová se narodila 2. března 1940 v Brekově u Humenného, ale dětství už prožila v Košicích. V roce 1961 absolvovala studium herectví na VŠMU v Bratislavě, poté nastoupila do Divadla Andreje Bagara v Nitře, kde působila pětačtyřicet let. Na jevišti dominovala ve složitých charakterních postavách, kterým dokázala dát psychologickou hloubku a přesvědčivost. Ale stejně přesvědčivá byla rovněž v muzikálech či komediích.

Na jevišti nitranského divadla ztvárnila více než 140 postav, absolvovala okolo 60 "záskoků", natočila přibližně 130 televizních a filmových rolí, ovšem těžko lze spočítat postavy, které vytvořila v rozhlasu a dabingu.

Na jevišti nitranského divadla si zahrála i pod režijním vedením svého jediného syna Petra Gábora (ročník 1963), kterého měla s jazzovým hudebníkem Dodem Šošokou.

Právě se svým synem, režisérem a dnešním šéfem činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, nastudovala v roce 1996 v nitranském Divadle Andreje Bagara hlavní roli v inscenaci Kočičí hra.

Televizní diváci ji mohli vidět v celé řadě televizních inscenací a seriálech (Katarína, Straty a nálezy, Nevera po slovensky...) a asi ve třiceti filmech. Například Dušan Trančík ji obsadil do dramatu Iná láska, důležitou roli měla i ve filmu Nemožná režisérky Evy Štefankovičové stejně jako v komorním filmu Neha režiséra Martina Šulíka. Ale pamatovat si ji můžeme i z tragikomedie Juraje Jakubiska Sedím na konári a je mi dobre.

Pro jeviště nastudovala několik monodramat (Dnešná Médea, Cézar a Drana), ale zajímaly ji také alternativní projekty, které realizovala s divadelním družstvem Zdvih při Divadle Andreje Bagara či s divadelním seskupením Problém Miloše Karáska.

Režírovala a přednášela

Režírovala a své zkušenosti předávala dál. Zatímco na VŠMU v Bratislavě přednášela hereckou tvorbu, na Teologické fakultě v Nitře režírovala představení posluchačů kněžského semináře. Stihla toho vůbec dost - působila jako předsedkyně Sdružení divadelníků na Slovensku a byla aktivní členkou Asociace Divadelní Nitra.

Během své umělecké dráhy získala řadu hereckých ocenění, z těch nejvýznamnějších lze uvést například prestižní divadelní ocenění Dosky, které obdržela v roce 1999 za ztvárnění Lady Macbeth v inscenaci Shakespearovy hry Macbeth. V lednu 2006 převzala z rukou prezidenta SR Ivana Gašparoviče nejvyšší státní vyznamenání, Pribinův kříž II. třídy, za významné zásluhy o kulturní rozvoj Slovenské republiky v oblasti divadelní kultury.

Reklama

Výběr článků

Načítám