Suchý vrch v Orlických horách: ideální místo i pro výlet do historie

Novinky, Jiří Cysař
Aktualizováno

Suchý vrch je místo, kde můžete strávit celý týden na dovolené, nebo jen jeden den. Je zde celá řada možností pro turistické či cyklistické výlety.

Foto: Jana Bečková

Tvrz Bouda

Zvolili jsme jednodenní výlet s návštěvou vrcholu Suchého vrchu a rozhledny s vyhlídkou do krajiny a poté nás kroky vedly do tvrze Bouda z 2. světové války. Ale vezměme to popořádku. Na vrcholek se dostaneme z města Jablonné nad Orlicí, kde je také i nádraží. Úplně nejblíž je obec Orličky.

Při příjezdu na místo, kde stojí Kramářova chata, jsme se nejdříve vydali na rozhlednu a využili dobrého počasí k nádherné vyhlídce do krajiny Orlických hor. Vidíme Červenou Vodu, Králíky, Orličky. Dále se nabízí výhledy na Orlické hory, masív Králického Sněžníku, Jeseníky, Polsko (Kladskou kotlinu), Orlickoústecko, ale i vzdálenější Krkonoše, když to atmosférické podmínky dovolí.

Chata byla v červenci roku 1928 slavnostně otevřena za přítomnosti prvního prvorepublikového předsedy vlády Karla Kramáře, podle kterého byla pojmenována. Klub českých turistů byl vlastníkem i investorem stavby chaty. Vedle stojí bývalá vodárenská věž, jež slouží jako rozhledna. Postavena byla v letech 1931 - 1932. Po vyhoření v roce 2003 byla až v roce 2012 opět otevřena a slouží turistům.

Poté naše kroky vedly na vrcholek Suchého vrchu, který se nalézá až za chatou - jedná se o zhruba 250 metrů chůze do kopce po pěšině. Malá skalka je pravým vrcholkem kopce a tak se ve výšce 995 metrů nad mořem rozhlížíme po krajině.

Vrcholek jsme zdolali a vydáváme se zpět kolem chaty a dvou jelenů v ohradě přímo pod parkovištěm u chaty k druhému cíli výletu, jímž je vrchol Bradla. Vrchol Bradla je v nadmořské výšce 983 metrů - nachází se asi 750 metrů severozápadně od vrcholu Suchého vrchu na červené turistické trase směrem k tvrzi Bouda. Jdeme tedy po hřebeni a opět se zde objevuje skalní masiv či spíše skalka s oním vrcholem, odkud je pěkný výhled do okolí a údolí.

Odtud cesta začíná klesat níže a níže kolem kamenné mohyly a pak po široké lesní cestě až přímo k Boudě.

Je to tvrz z druhé světové války, která byla součástí obrany republiky před napadnutím. V lese působí majestátně - patrné je ohromné úsilí, jaké se muselo vynaložit na budování tohoto komplexu. Neváháme a jdeme na krátkou, 35 minutovou prohlídku tvrze.

Více o tvrzi se dovíte na stránkách provozovatele, ale doporučuji osobní návštěvu. Je zde i klasická prohlídka, ta trvá osmdesát minut, ale i další možnosti individuálních prohlídek po dohodě se správci tvrze.

Před tvrzí postavily Lesy České republiky pěkné posezení a tak se zde zahříváme po prohlídce, jelikož uvnitř pevnosti je jen pět stupňů nad nulou a to po celý rok. Jinak je zde otevřeno od 1. května do 31. října. Po občerstvení a rozehřátí na jarním sluníčku vyrážíme zpět na parkoviště u Kramářovy chaty.

Nyní stoupáme až k rozcestí Pod Bradlem a odtud pokračujeme po modré a pohodlné trase až přímo k místu, kde naše cesta začala. Tato cesta je vhodná i pro kočárky a méně zdatné turisty či seniory.