Hlavní obsah

Smrtihlav otevírá otázky lidské morálky a cti, uvedl před premiérou režisér Peter Gábor

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V české premiéře uvede v sobotu 2. února Národní divadlo moravskoslezské Ostrava hru významného německého dramatika Martina Walsera Smrtihlav. Režie inscenace se ujal umělecký šéf činohry NDM Ostrava Peter Gábor, který poskytl i následující rozhovor.

Foto: archiv NDM Ostrava

Herci Igor Orozovič a Jan Fišar v dramatu Smrtihlav.

Článek

Co vás zaujalo na Walserově dramatu Smrtihlav, že jste se pustil do jeho režie?

Napětí, tajemství a představa, že Walser napsal pro herce pěkné role. Walser účtuje se svědomím německého národa za válečné zločiny ve druhé světové válce. Vytvořil velmi působivý poetický text. Novodobou verzi Hamleta, který provokuje svědomí viníků. Otevírá otázky lidské morálky a cti, což považuji za velmi aktuální téma.  

Zkuste naznačit děj Smrtihlava...

Napínavý psychologický divadelní thriller Smrtihlav se odehrává dvacet let po skončení druhé světové války. Ve fiktivním německém městečku Karwang, v ústavu pro psychicky nemocné, působí profesor Libere (Jan Fišar), kterému se podařilo utajit jeho válečné zločiny. Odbornou lékařskou pomoc u něj vyhledá jeho bývalý kolega z lágru - psychiatr Gotthein (Tomáš Jirman). Přivede mu svého syna Rudu (Igor Orozovič). Ten se osudnou náhodou dozví o zvěrstvech svého otce a chce převzít absolutní odpovědnost a žádá spravedlivý trest. Příchodem tohoto mladého maturanta Rudy, novodobého Hamleta, který se rozhodne nekompromisně zúčtovat s temnou minulostí svého otce, se rozpoutá  velký generační konflikt a začíná působivé drama dvou morálních postojů.

Jaké publikum tato hra zaujme asi nejvíc, respektive pro jaký druh publika je hra určena?

Myslím, že je určena pro všechny, kteří mají rádi psychologické napínavé příběhy. Vzpomínat na naši minulost a lovit v paměti věci, které se týkají naší identity, našeho původu a naší historie, je pro mě v životě momentálně také důležité. Walserův text je silným příběhem, zvláštně poetickým. Věřím, že inscenace nebude jen o vypořádání se s pamětí národa v Německu, ale že bude komunikovat s divákem i v tom širším, obecnějším rozměru.

I tentokrát spolupracujete - co se scénické hudby týká - s Vladimírem Franzem...

Sugestivní hudba Vladimíra Franze dýchá s postavami, znepokojuje a drží napětí. Pomáhá zhmotnit komplikované a často labilní nitro postav. Vysílá signály harmonie i konfliktu se sebou samým.

Koho z herců jste obsadil do této hry?

Igora Orozoviče, Jana Fišara a Tomáše Jirmana jsem už vzpomněl, dále vstupují do hry Anna Cónová, Petra Lorencová, Vladimír Polák, Jiří Sedláček, Pavlína Kafková, František Strnad, Miroslav Rataj a Karel Čepek.

Čím jste ještě během zkoušení inspiroval a motivoval herce?

Součástí zkušení byly i odborné konzultace, například s MUDr. Jaroslavem Matýsem jsme diskutovali na téma posttraumatických stavů, o životě poválečné generace či složitosti vztahu mezi dětmi a jejich rodiči poznamenané kriminální minulostí. Velkým přínosem bylo určitě i setkání s panem Luďkem Eliášem, vězněm v koncentračních táborech v Osvětimi a Terezíně.

Reklama

Výběr článků

Načítám