Článek
„Nemal som rád Čechov“ - tuhle větu se dočteme v autobiografické próze slovenského básníka Rudolfa Dilonga Mladosť z očistca. A právě tato věta inspirovala Libora Magdoně k pátrání po rozdílech mezi Čechy a Slováky.
Tím nejzřetelnějším zdá se být rozdíl v emocionálním prožívání, ale během práce na dvouhodinové kompozici se okrajově objevily i rozdíly pro mnohé nečekané - jako například česká spořivost či nedostatek noblesy. Kromě českých a slovenských autorů, kteří promluví prostřednictvím svých děl, své názory k tématu řeknou taky praneteř Rudolfa Dilonga Ivana Polakevičová, historik Jan Rychlík, literární vědec Peter Darovec a učitelka slovenštiny Jela Široká.
„Můj vztah ke Slovensku je dán přímo fyzickou potřebou slovenštiny, již asi dvacet let konejším četbou slovenské literatury a kontaktem s několika příslušníky slovenské intelektuální aristokracie. Téma pořadu mi poskytli dva básníci: jeden český a jeden slovenský," uvedl autor pořadu Libor Magdoň, který se v rámci svého působení na Ostravské univerzitě zabývá slovenskou literaturou. Tím českým poetou je Jaroslav Seifert, slovenským pak Rudolf Dilong. Ve svých vzpomínkových prózách s názvem Všecky krásy světa se totiž Seifert zmiňuje se sympatiemi o slovenském básníkovi (a zároveň františkánském mnichovi) Rudolfu Dilongovi.
Libor Magdoň vybral ze slovenské beletrie ukázky zrcadlící emoce vyvolané Čechy. V pořadu ostatně několikrát zazní poukaz na odlišnost slovenského emocionálního prožívání v porovnání s tím českým. Ukázky reflektují především časy první republiky, ale dotknou se rovněž období před první světovou válkou a nadčasového fenoménu: českého turisty na Slovensku. Citován bude například Ľudovít Štúr, Jozef Cíger Hronský, Ladislav Nádaši Jegé, Štefan Žáry, Janko Jesenský - a jako jejich protiváha ironický Pavel Vilikovský.
V Páteční večeru inspirovaném citátem Rudolfa Dilonga Nemal som rád Čechou uslyšíme v režii Evy Lenartové, která se zároveň ujala role průvodkyně, v hereckých partech Petera Gábora a Miroslava Rataje. Technicky na pořadu, který vznikl v minulých dnech ve studiu Českého rozhlasu Ostrava, spolupracoval Marek Hoblík.