Hlavní obsah

Při zápisu v habartovské škole děti poprvé absolvovaly i počítačový test znalostí

Novinky, Aleš Plevka

Na zákonem stanovený první možný den, tj. úterý 15. ledna stanovil ředitel Mgr. Václav Riedl termín zápisu do habartovské základní školy. Výpis z místní matriky napovídal, že po poněkud hubenějších letech by k němu letos mohlo dorazit něco okolo 75 potencionálních prvňáčků.

Foto: Aleš Plevka

Prvňáček při individuálním pohovoru

Článek

Zatímco v letošním roce dochází do prvních tříd asi 33 mrňousů, mohlo by se toto číslo, za příznivých podmínek vyšplhat i na dvojnásobek, což by z pohledu další bezproblémové existence školy bylo jistě velmi žádoucí.

Zápisu předcházela několikatýdenní velmi důkladná příprava celého učitelského týmu. Je nutno podotknout, že již několik let bezvadně funguje spolupráce prvního stupně školy a obou mateřských škol ve městě. Budoucí žáčci tak povětšinou nešli při zápisu do školy poprvé, ale s kamarády ji navštívili již v rámci přípravy dříve.

Seznámili se tak nejen s prostředím, ale i s učitelkami a nezbytnými pravidly. Minimalizuje se tím případná obava či stres z prvního kontaktu se školou. Stres si tak letos zažilo především vedení školy, když ráno zjistilo, že počítačová síť je nečekaně mimo provoz a závady se jen tak odstranit nepodaří. Naštěstí se povedlo alespoň provizorně obnovit činnost několika přístrojů, a tak zápis byl zachráněn.

V devět hodin dopoledne se začali k pavilonu B trousit první malí školáci s rodiči. Většina z nich přicházela v předem stanovený a domluvený čas, což umožňovalo netrávit ve škole čekáním více času, než bylo nutné. Občas byl i tento harmonogram narušen nějakým dítkem, které nebylo v seznamu, ale díky tomu, že se všechny učitelky řádně činily, dosáhl odpoledne skluz jen asi 15 minut.

Jakmile předškoláci s rodiči dorazili, začalo pro ně povinné kolečko. Na úvod vyplnit potřebné údaje a pak se jejich cesty rozdělily. Rodiče čekalo papírování a děti zamířily za doprovodu školáků do počítačové učebny. Zde podstoupily, letos poprvé, počítačový test znalostí, který tu získali ze serveru proskoly.cz a který se, podle slov Mgr. J. Pleyerové, ukázal v mnoha ohledech na stejné úrovni s těmi, které škola užívá standardně. Následoval přesun do herny, kde při kreslení, stavebnicích a dalších hrách si děti krátily čas do té chvíle, než si pro ně přišla jedna z učitelek.

S ní absolvovalo dítko pohovor, který zjišťuje znalosti a dovednosti dítěte. Zkoumá se např. schopnost reagovat na otázky, znalost barev, pozoruje se předškolákova mluva a testuje se jeho paměť, sluch či jemná motorika.

Dítě se poté vrací do herny a rodiče ještě podstoupí rozhovor s učitelkou, která je upozorní na to, co by bylo dobré zlepšit, na čem zapracovat a uvede i jistá doporučení, jak toho dosáhnout.

U dětí, u kterých se podle pedagogického pozorování či výsledků testů objeví závažnější nedostatky či třeba jen poněkud opožděnější vývoj, škola dává doporučení k ročnímu odkladu docházky. Děje se tak obvykle v rozmezí 10-20 procent z celkového počtu, což při současných 75 dětech činí něco okolo 10-12 předškoláků. Krátce po jedné hodině zde bylo 8 takových případů. Toto doporučení však ještě musí ztvrdit lékař a speciální pedagogicko-psychologické vyšetření. Není tak tedy jisté, kolik žáčků tedy nakonec do školy v září nastoupí.

Reklama

Výběr článků

Načítám