Článek
1. Snížená pozornost a únava
Ani se nemusí porouchat klimatizace vozu. Přechody mezi horkem a chladem oslabují organismus. Dny jsou delší a obecně v létě méně spíme. Výsledkem je únava a snížená pozornost u vás i ostatních řidičů. Předvídejte proto chyby ostatních. Nedání přednosti na křižovatce, riskantní předjíždějí, nesoustředění na řízení. To vše mohou být fatální faktory nehody s původem v horkém počasí. Delší trasy proto rozdělte do menších úseků, v případě únavy raději zastavte a dopřejte si odpočinek. Počítejte se zdržením v letních kolonách a nenechte se vyvést z míry.
2. Ostrý sluneční svit
Ačkoliv v létě bývá vidět déle než v zimních měsících, dochází k mnoha nehodám typu „já jej přehlédl“. Viníkem mohou být ostré sluneční paprsky, které sníží pozornost obdobně jako déšť nebo sněžení. Dejte si do auta kvalitní sluneční brýle s UV faktorem, které usnadní Vašim očím sledovat provoz a včas vidět případné překážky nebo rizika. Zároveň Vám pomohou chránit sítnici oka a sníží i únavu během řízení.
3. Dehydratace
Ve vozidle vždy mějte alespoň 2 litry vody pro každého pasažéra vozidla pro případ nouze. Během zastávek vždy pijte a dodržujte pitný režim. Může se stát, že budete nuceni zastavit v koloně, teplota v autě bude narůstat, budete muset vypnout motor apod. Riziko dehydratace může být smrtelné. Ohroženi jsou především senioři a děti.
4. Nečekané překážky na dálnicích a silnicích
Nemáme teď na mysli jen utržený bicykl z vozidla před vámi. Extrémní horko má vliv na osazení svodidel a mobilních zábran. Evropská asociace bezpečnosti silnic v červenci upozornila na vznik nebezpečných pevných překážek v podobě vyosení dočasných betonových zábran na rekonstruované dálnici D1.
Betonové bloky dočasných mobilních zábran, které jsou umístěny bez dilatačních čar, se vlivem horka roztahují a mohou se ocitnout mimo určenou osu. Svodidlo následně přestává plnit svoji funkci a naopak se z nich stávají pevné překážky, do kterých mohou řidiči narazit.
"Jde o chybnou instalaci betonového zádržného systému. Správně se využívají dilatační mezery, které umožní vykrýt roztažnost železobetonu vlivem horka. Na dálnici D1 zřejmě došlo k chybě," vysvětlil ambasador EABS Marcel Mourek.
Způsobit nehodu může i rozteklý asfalt nebo snížená adheze pneumatik vlivem horka.
5. Neočekávané změny na trase
I v létě probíhají na dálnicích opravy, které spolu s nárůstem cestujících na dovolenou, způsobují kolony. Je možné, že vás čekají změny naplánované trasy. Využijte proto mobilní aplikace s aktuálními informacemi o dopravě a případných uzavírkách ještě doma. Dávejte zvýšený pozor na výskyt silničářů ve vozovce. V úsecích s omezenou rychlostí ji dodržujte.