Hlavní obsah

Parním vlakem do Posázaví

Novinky, Jiří Cysař

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Posázavská linka vás v sobotu opět sveze krajinou Posázavského pacifiku, a to s odjezdem v 10 hodin z nádraží Praha - Braník.

Foto: Jana Bečková

Parní vlaky

Článek

V čele vlaku bude parní lokomotiva 434.2186 s přezdívkou čtyřkolák. Pojede na trase Praha - Braník přes Týnec nad Sázavou a Čerčany do cílové stanice Sázava - Černé Budy. Jízda odtud pokračuje do Ledečka, odkud se pak odpoledne parní vlak bude vracet ve 14.55 hodin zpět do Prahy po stejné trase jako dopoledne. Hlavním cílem této jízdy Posázavské linky je Vojensko-technické muzeum v Lešanech se vstupem zdarma.

Sbírky jsou široké veřejnosti prezentovány v deseti halách, pod šesti přístřešky a na volném prostranství. Rozsahem a složením svých sbírek, v nichž je zastoupen nejeden světový unikát, se toto muzeum řadí mezi nejvýznamnější evropské instituce svého druhu. Unikátní je zejména sbírka československých vojenských dopravních prostředků (tanků, motocyklů, nákladních a velitelských automobilů) z období let 1918–1939 a kolekce kanonů systému Škoda. Z období studené války patří mezi jedinečné exponáty raketová technika a také tanky (jak z výzbroje Varšavské smlouvy, tak z výzbroje NATO). Expozičním pojetím se muzeum hlásí k moderním trendům prezentace sbírek technické povahy. Vzorem jsou od samého počátku britská muzea, která udávají tón současnému vývoji v této oblasti muzejnictví. Každoroční obměna i poutavé představování exponátů v pohybu a postupné zdokonalování výstavních prostor muzea tak návštěvníkům umožňuje lépe nahlédnout do tajů nejen čs. historické vojenské techniky. V rámci jarního zahájení výstavní sezony probíhají každoročně v muzejní aréně akce s prezentací historické techniky v pohybu.

Jízda parním vlakem bývá pro děti i pro dospělé velkým zážitkem, parní lokomotiva s charakteristickým kouřem z komínu cestující vrátí zpět v čase. Vzpomenou si jistě na dobu, kdy byly tyto lokomotivy vládci na železnici a zajišťovaly všechen provoz v Česku i v Evropě. Zajímavostí je, že lokomotiva čtyřkolák navazuje na rakouskou lokomotivu konstruovanou po I. světové válce.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám