Hlavní obsah

O vydání občanského průkazu žádají ve Frýdku-Místku i lidé z okolních velkých měst

Novinky, Jana Matějíková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letos končí platnost občanských průkazů většímu počtu občanů, než tomu bylo v minulosti. O vydání nového dokladu tak žádá více lidí, což má za následek vytváření front na oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů v budově magistrátu na ulici Palackého v Místku.

Foto: archiv Ministerstva vnitra ČR

nový OP

Článek

„Využíváme všechny kapacity a nástroje k co nejrychlejšímu odbavení žadatelů o vydání občanského průkazu nebo cestovního pasu. V úřední dny úředníci odbaví až 700 klientů, což je oproti normálu nárůst o 50 procent. Odbavení jednoho klienta, který vyřizuje občanku, trvá zhruba 3 až 5 minut, u pasu je to minimálně 8 minut, ale pokud se nedaří sejmout otisky prstů, může se doba odbavení klienta protáhnout i na 20 minut. Přednostně jsou navíc odbavováni klienti s dětmi do 5 let, při jejichž focení se doba prodlužuje, a přednostně jsou odbavování také lidé s tělesným postižením a lidé vysokého věku. Čekací doby se tak mohou prodloužit,” informovala Jana Tlučková, vedoucí oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů.

Situaci ztěžuje taky fakt, že o vydání občanky na místeckém magistrátu mohou a také žádají lidé z jiných větších měst, kde jsou čekací doby u přepážek ještě delší než na místeckém magistrátu a kde například nemohou využít přednostní odbavování dětí do pěti let. Nicméně úředníci za přepážkami dělají vše pro to, aby lidé strávili na úřadě při vyřizování dokladů co nejméně času.

Nelze házet vinu na úředníky

Občané mají za to, že za vše může vedení města, tak to ale není. Činnost oddělení občanských průkazů a cestovních dokladů představuje výkon státní správy, do které primátor ani nikdo z vedení nemůže jakkoli zasahovat.

„Počet přepážek pro vyřizování dokladů je daný normativem Ministerstva vnitra ČR, tudíž ani jejich počet nemůžeme rozšířit. Úředníci pracují na hraně svých možností, ale ani oni nemohou za to, že před deseti lety stát nařídil komplexní výměnu občanských průkazů a po desetileté periodě je třeba jich opět několik miliónů měnit. Za vzniklé problémy nemohou úředníci měst. Ti svou práci odvádějí s maximálním nasazením, ale politiku ministerstev nemohou ze své pozice nijak ovlivnit. Jejich nevýhodou je zejména to, že v první linii schytávají nadávky za něco, na co sami nemají vliv. Pro většinu občanů je totiž daleko jednodušší vynadat úředníkovi na přepážce, než se obracet na zákonodárce či ústřední orgány státní správy (ministerstva), kteří za tento stav nesou odpovědnost,“ řekl vedoucí odboru vnitřních věcí Radovan Horák.

V minulosti bylo možné vyřídit občanské průkazy i cestovní pasy na matričních úřadech, kterých bylo v rámci našeho správního obvodu celkem 12. V roce 2012 ale došlo k centralizaci a přijímat žádosti a vydávat doklady mohou jen obecní úřady obcí s rozšířenou působností. V našem případě se jedná o zhruba 111 tisíc obyvatel, kteří při vyřízení občanského průkazu či cestovního pasu navštíví budovu magistrátu na ulici Palackého v Místku.

Situace, která se nyní na úřadech při vyřizování občanských průkazů a cestovních pasů odehrává, je nezvyklá a mimořádná. Občané jsou proto žádáni o trpělivost při vyřizování žádostí o osobní doklady.   

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám