Hlavní obsah

Neslyšící lidé komunikují ve Vítkovické nemocnici pomocí tabletu

Novinky, Radka Miloševská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už žádná tužka a papír. Vítkovická nemocnice v Ostravě zakoupila pro potřeby komunikace s neslyšícími pacienty nový výkonný tablet. Jeho prostřednictvím je možné komunikovat v rámci online spojení, díky němuž je k dispozici tlumočení 24 hodin denně po sedm dní v týdnu.

Foto: Barbora Žembová

Tablet pro neslyšící je k dispozici na příjmové ambulanci interního oddělení nemocnice.

Článek

Tablet pro neslyšící je lidem k dispozici na příjmové ambulanci interního oddělení nemocnice, ale přístroj není určen jen pacientům interny. Na příjmové ambulanci si jej mohou zapůjčit pacienti jakéhokoliv oddělení či ambulance, kteří mají vadu sluchu a obávají se, že se zdravotnickým personálem nebudou umět dostatečně dorozumět.

Vítkovická nemocnice v Ostravě, která je členem skupiny Agel, zajišťuje pro neslyšící pacienty online tlumočnické služby ve znakovém jazyce, jenž jsou poskytovány obecně prospěšnou společností Tichý svět, již od roku 2015.

„Technické požadavky na online tlumočení pro neslyšící jsou velmi vysoké. Pro správné porozumění je nezbytná plynulost hovoru, nesmí dojít k žádnému zasekávání. Aby byla zajištěna zcela bezproblémová komunikace, rozhodli jsme se již čtyři roky starý tablet nahradit za nový výkonnější model,“ uvádí hlavní sestra Vítkovické nemocnice Bc. Xenie Gašparová s tím, že tablet využívá okolo deseti pacientů ročně.

„I pro zcela zdravého člověka je někdy obtížné pochopit, co jej u některých vyšetření či zákroků čeká. A tak, ačkoliv se může zdát, že neslyšících není mezi pacienty mnoho, o to zásadnější pro ně tato pomoc je,“ doplňuje Bc. Xenie Gašparová.

Sluchově hendikepovaní pacienti a návštěvníci nemocnice jsou o možnosti využití této technologie informováni pokyny vylepenými na vchodech všech budov v areálu nemocnice.

Pokud nedoslýchavý či úplně neslyšící pacient či jeho příbuzní znakovou řeč neovládá, je personál připraven komunikovat „po staru“ pomocí tužky a papíru, což preferují především senioři. Mezi mladou generací s vadou sluchu už je ale většina těch, kteří znakovou řeč umí.

Projekt, který má za cíl usnadnit komunikaci pacientů s personálem zdravotnických zařízení, zaštiťuje obecně prospěšná společnost Tichý svět.

Reklama

Výběr článků

Načítám