Hlavní obsah

Největší auto na světě je velké jako dům

Novinky, Leona Roháčková

Měří sedm a půl metru na výšku, čtrnáct a půl na délku, devět na šířku. Prázdný váží 203 tuny, uveze 400 tun. S plným nákladem ho dieslový motor, pohánějící dva obrovské elektrické motory o výkonu 3650 koní, dokáže rozjet sedmdesátkou. Jmenuje se T282B, vyrábí ho firma Liebherr a stojí 90 milionů korun.

Foto: Michelin.com
Článek

Vidlicový vznětový dvacetiválec s objemem kolem 90 litrů má pořádnou sílu, prázdný kolos klidně vytáhne i stovku. Většinou ale je ocelová korba, vážící padesát tun, plná. Dozadu do úhlu 45 stupňů ji Liebherr T282B sklopí během půl minuty. Pro představu, již zmíněný náklad o váze 400 tun je v díra velikosti tenisového kurtu, hluboká 12 metrů.

Velké auto, velká spotřeba

Živit tohohle drobečka není zrovna levná záležitost. Do nádrže se mu vejde 4,5 tisíce litrů nafty, která v průměru vydrží 24 hodinovou směnu. Sada pneumatik vyjde na čtyři miliony korun a je potřeba ji měnit po každých 5 až 7 tisících hodin. Obří pneumatiky pro vozy téhle kategorie jsou specialitou firmy Michelin. Pneumatika měří v průměru 4,03 metrů,na šířku má 1,50 metru a váží přes pět tun. Obsahuje 890 kilogramů oceli, což je dost na výrobu dvou malých aut a 3850 kilogramů gumy, ze které by se dalo vyrobit 600 kusů pneumatik pro osobní automobily.

Kde pracuje 

V běžném provozu na silnici tyhle kolosy nikdy neuvidíte. Kvůli nim by z nich totiž musely zmizet mosty, návěstidla, mýtné brány. Využití má v nejrozlehlejších povrchových dolech Země, pracuje ve zlatých dolech v americké Nevadě, na důlních pracovištích v Austrálii, v Chile, Jížní Africe a americkém Wyomingu.

"Řídit ho je jako řídit dům," říká výrobce. "Každého napadne, že to musí být skvělý zážitek, ale není to nic těžkého. Jako byste seděli v autě s automatickou převodovkou, jen se díváte na silnici trochu víc zhora."

Německá rodinná firma Lienherr vyrobí ročně kolem pěti desítek těchto unikátních kolosů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám