Hlavní obsah

Národní divadlo moravskoslezské avizuje Smrtihlava, drama jako řemen

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hru Smrtihlav, jejímž autorem je Martin Walser, začal v minulých dnech zkoušet v Národním divadle moravskoslezském režisér Peter Gábor. Nový kus slibuje drama, kdy rodiče zatají svou temnou minulost a ona padne na hlavy jejich dětí.

Foto: Lucie Křížková

Snímek z první čtené zkoušky Smrtihlava.

Článek

I když autor patří doma v Německu k nejuznávanějším a též nejkontroverznějším spisovatelům, české publikum ho příliš nezná. "Což je velká škoda, protože jako autor je Martin Walser skutečným „mistrem pera“ a velmi rychle dokáže čtenáře či diváka vtáhnout do děje. Už při četbě Smrtihlava člověk téměř nedýchá," říká režisér a šéf činohry NDM Peter Gábor.

Příběh se odehrává necelých dvacet let pro druhé světové válce, kdy syn jednoho z válečných zločinců – ať už vědomě či nevědomě - bere na svá bedra otcovy skutky a znovu prožívá to, co kdysi on. Otec se ovšem snaží vší silou zametat stopy...

"Strhující drama s hamletovskými motivy, napětí a hluboký ponor do psychologie postav, to jsou důvody, proč jsme po této divácky náročné hře sáhli," tvrdí dramaturg Marek Pivovar.

Z dalších tvůrců, kteří se na připravované inscenaci podílejí, lze jmenovat Davida Baziku (scéna), Katarínu Holkovou (kostýmy) nebo Vladimíra Franze (hudba).

Silné je herecké obsazení, což prozrazují jména jako Igor Orozovič, Jan Fišar, Petra Lorencová, Anna Cónová, Tomáš Jirman, Pavlína Kafková, František Strnad, Jiří Sedláček, Vladimír Polák, Miroslav Rataj nebo Karel Čepek.

"Je to úžasná hra, ale mimořádně těžká a složitá. Je to hra, která otevírá problém úmyslné ztráty paměti, hra o svědomí, neschopnosti najít odvahu a sílu k přiznání, o složitém procesu vyrovnání a vyrovnávání se s minulostí," říká herec Jan Fišar.

Nadšená je i Pavlína Kafková: "První zkoušky vypadají téměř jako detektivní pátrání. Avšak už během zkoušek nastalo něco, co se dá opravdu nazvat kolektivní práce, a v tom pozitivním slova smyslu.Text má mnoho vrstev a vyhledávání souvislostí, spojitostí a významů se děje pospolu. Baví mě diskuze o textu a to, jak si ho při čtených zkouškách navzájem postupně rozkrýváme. Obdivuju také faktické znalosti kolegů z doby druhé světové války, například Tomáše Jirmana a jeho zapálení pro věc. Další kolega Jirka Sedláček kupříkladu rozeslal mailem celému obsazení Smrtihlava historický, psaný dokument o dnech, kdy proběhl v Ostravě na Černé louce tzv. "Slib věrnosti Říši" ze dne 29. června 1942. Dokument obsahuje nejen  projev horníka Karla Juříčka - jeho parafrázovanou podobu - ale také projev tehdejšího ministra ideové osvěty Emila Moravce. Oba projevy byly tehdy proneseny před 80 000 Ostravany. Je to velmi zajímavé čtení, které dává obraz o spletitosti, složitosti, strachu, možná i důvěře v lepší zítřky, ale pokud nebyla mezi lidmi možnost ověření informací a získávání povědomí o dění v Evropě, chápu, že existovala značná naivita v řešení a v postojích. Ta doba byla tak složitá. My jsme opravdu šťastní potomci té generace. My se můžeme z jejich životů  maximálně poučit."

Česká premiéra hry Smrtihlav proběhne na jevišti Divadla Antonína Dvořáka 31. ledna 2013.

Reklama

Výběr článků

Načítám