Hlavní obsah
Kubus ve varšavském muzeu Foto: Vratislav Konečný

Náklaďák Chevy Kubus jako obrněný vůz ve varšavském povstání

Prvního srpna 1944 vypuklo ve Varšavě okupované Němci povstání. Cílem bylo osvobodit metropoli před příchodem Rusů a zamezit ustavení loutkové vlády jmenované Stalinem. Němci po urputných bojích město utopili v krvi. Povstalci téměř neměli zbraně, improvizovaným obrněným vozem se stal chevrolet.

Kubus ve varšavském muzeu Foto: Vratislav Konečný
Náklaďák Chevy Kubus jako obrněný vůz ve varšavském povstání

Povstání se původně mělo Varšavě vyhnout, bylo plánováno Zemskou armádou po celém území zabraného Polska krom metropole. Akce měla krycí název Bouře.

Rusové nezasáhli

Povstalci spoléhali na pomoc zvenčí, ta nikdy nepřišla. Rudá armáda stála na okraji varšavské čtvrti Praga, do bojů na Stalinův rozkaz nezasáhla. Němci na Himmlerův rozkaz ničili systematicky město, masově vraždili zajatce i nezúčastněné Varšavany včetně žen a nemluvňat.

Povstalci proto bojovali dopoledního náboje, velkou roli sehrály podzemní kanály, pomocí nichž se povstalci dostávali do německého týlu nebo naopak z obklíčení. Velkou úlohu hrály i děti, sloužily jako spojky.

Přes značné německé ztráty se povstání vyčerpalo, chyběly zbraně, munice, potraviny, léky. Druhého října bylo vyhlášeno příměří, další den se povstalci vzdali. Němci slíbili postupovat podle Ženevských konvencí o zajatcích. Likvidace povstání znamenala konec Polského podzemního státu, organizace celostátně bojující proti okupantům, a Zemské armády. Ke slovu se dostali komunisté podporovaní SSSR.

Zahynulo mezi 120 – 225 tisíci civilistů, 700 000 jich Němci vyhnali z města, to následně srovnali se zemí.

Bez těžkých zbraní

Povstalci neměli těžké zbraně, výjimkou bylo pár ukořistěných, které zničili, když došla munice.

Patřily k nim 2 tanky PzKpfw. V Panther Ausf. G, Jagdpanzer 38 (t) Hetzer pojmenován „Chwat“ (Odvážlivec). Dva transportéry SdKfz 251/1 Ausf. D „Szary Wilk“ (Šedý vlk) a „Starówka“ (Staré město) a obrněný vůz Kubuś (Kubík).

Jméno po manželce tvůrce

Kubus postaven za 10 dní v Elektrostrojírnách Powisle na šasi Chevroletu 1938. Práce na montáži pancéřování byly svěřeny Edmundu Frydrychovi, který byl zkušeným řemeslným mistrem v továrně. Pak byly předány Walerianovi Bielickému a dalšímu svářeči Adolfu Leszekovi, pod vedením Jozefa Fernika.

Kubus byla přezdívka lékařky, manželky Jozefa Fernika, jež byla zabita wehrmachtem pár týdnů předtím.

Proti nepříteli

Kubus kvůli nedostatku benzínu jezdil na dřevoplyn, mohl přepravovat až 12 osob. Prvním nasazením byl útok v blízkosti Varšavské univerzity.

Nepřítel, který tam byl zakopaný a střílel z okolních budov, měl bunkr před hlavní branou. Naštěstí pro vojáky AK (Armia Krajowa, Zemská armáda) wehrmacht tu v té době neměl tanky nebo zbraně schopné prorazit pancíř. 23. srpna byl Kubus použit k akci. Vezl 11 vojáků AK a řidiče, kteří byli vyzbrojeni ruským kulometem, plamenometem a sbírkou pušek a pistolí.

Podpora spíše morální než vojenská

Kubus byl ještě dvakrát použit při útocích proti bočním branám univerzity, ale jen s malým úspěchem. Když se vojáci AK byli nuceni stáhnout z Varšavy, Kubus přišel o svůj pohonný systém. Byl vymontován, aby se předešlo případnému použití Němci.

Vozidlo jako zázrakem přežilo válku a bylo zrekonstruováno jedním ze svých původních tvůrců, Jozefem Fernikem. Umístěn ve vojenském muzeu ve Varšavě.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků