Hlavní obsah
Dolní Vítkovice , Malý svět techniky U 6, plachetnice NIKÉ I. Délka 7,42 m, šířka 2,31 m, hloubka ponoru 1,35 m. Foto: Josef Zajíc

Mořeplavec Richard Konkolski vyprávěl dětem o svých cestách po moři

V sobotu 6. června se děti z vodáckého klubu měly na co těšit. V ostravských Dolních Vítkovicích v Malém světě techniky U6 byla pro ně připravena komentovaná prohlídka o světoznámé lodi Niké mořeplavce Richarda Konkolského.

Dolní Vítkovice , Malý svět techniky U 6, plachetnice NIKÉ I. Délka 7,42 m, šířka 2,31 m, hloubka ponoru 1,35 m. Foto: Josef Zajíc
Mořeplavec Richard Konkolski vyprávěl dětem o svých cestách po moři

Richard Konkolski (1943), mořeplavec, sportovec, stavitel čtyř lodi Niké, spisovatel, fotograf, odborník na plavbu po moři, je také dobrým vypravěčem. Svými zážitky z cest podél světa účastníky komentované prohlídky zaujal.

„Když mi bylo deset, tak jsem si s klukama, podle plánku z mládežnických novin, postavil loď. Šli jsem na největší rybník v okolí Bohumína. Loď jsme položili na vodu. Hrdě jsem si do ní sedal v domnění, že poplavu. Plaval jsem, ale dolů ke dnu,” začal mořeplavec své vyprávění.

To děti zaujalo. Pak prošel své léta na základní škole. „Měl jsem rád matematiku, ta je důležitá, ale jinak jsem v učení nevynikal. Až v sedmé třídě jsem dostal rozum. Začal jsem se učit a závěrečné zkoušky (osmiletka tehdy končila závěrečnými zkouškami) jsem udělal na výbornou. Učitelé koukali. Rodiče také.”

Následovalo zajímavé a podnětné vyprávění o cestách po moři. Nebylo to jednoduché. Opět se musel učit, bádat, zkoušet, až si nakonec postavil svoji první loď Niké. V Polsku udělal kapitánské zkoušky a v roce 1971 spustil na vodu plachetnici délky 7,42 metru, šířky 2,31 metru a s hloubkou ponoru 1,35 metru. Trénoval a na první cestu přes Atlantik se vydal v roce 1972.

Cesta mu trvala tři roky. Za tu dobu navštívil 40 zemí, fotografoval, filmoval, psal reportáže do českých novin, sbíral mapy a získával zkušenosti na další cesty. Jeho plachetnice Niké byla v té době druhá nejmenší loď, která absolvovala tyto náročné závody po moři. S lodí urazil 41 000 námořních mil, což představuje dráhu dvakrát okolo země po rovníku. Postavil celkem čtyři lodě - Niké I., Niké II., Niké III. a v Americe čtvrtou loď, která se již nejmenovala Niké.

Děti z vodáckého oddílu zaujalo konstatování, co všechno musí námořní kapitán umět.

„Musel jsem si vařit, v případě zranění, a nebylo jich málo, jsem se musel ošetřit, musel jsem se naučit používat vysílačku, znát základy topografie, meteorologie, astronomie, přírodopisu, znalost používat sextant, kompas a musel jsem znát řeči. Domluvím se anglicky všude, umím dobře polsky, rusky. Víte, všechny řeči znát nemůžeme, ale když na člověka promluvíte s úsměvem, tak on vám s úsměvem odpoví,” ukončil své vyprávění. Následovala exkurze po jeho lodi Niké.

V závěru zúčastněným dětem daroval knihu Rychlé šífy kapitána Richarda Konkolského s věnováním a podpisem. Kreslenou knihu o Konkolského cestách napsal dramaturg, scénárista a moderátor ostravského studia Československé a České televize Milan Švihálek a ilustroval Oldřich Hyvnar.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků