Hlavní obsah
Nymburské nádraží nedlouho po zahájení provozu na trati Kolín - Mladá Boleslav. Foto: Jan Řehounek

Mladí Nymburáci vyzývají: Připojte se k petici za záchranu historického nádraží

V roce 1870 byl zahájen provoz na železniční trati z Kolína do Mladé Boleslavi. Pro město Nymburk dráha znamenala začátek neobyčejně produktivního období rozvoje.

Nymburské nádraží nedlouho po zahájení provozu na trati Kolín - Mladá Boleslav. Foto: Jan Řehounek
Mladí Nymburáci vyzývají: Připojte se k petici za záchranu historického nádraží

Objekt nymburského nádraží, vystavěný podle projektu významného architekta Carla Schlimpa, byl po další desetiletí reprezentativní „vstupní bránou“ do města. Bohužel se na něm negativně podepsala etapa socialistického hospodaření, a ani poslední desetiletí, v nichž neustále České dráhy slibovaly rekonstrukci, mu neprospěly.

V roce 2017 bylo rozpracováno několik návrhů, jak se současným stavem naložit. Jeden z nich, který se nymburské veřejnosti nejvíce líbil, počítá se zachováním hlavního objektu historické nádražní budovy, po jejíchž stranách by byly vystavěny moderní provozní objekty. Jenže Správa železniční dopravní cesty preferuje spíše variantu demolice historické budovy a vybudování zcela nového komplexu. S tím se ale Nymburští nehodlají smířit.

Skupina mladých Nymburáků, reprezentovaná Janem Károu, Michalem Kubánkem a Vojtěchem Zikmundou, přišla proto s peticí za zachování historické budovy stanice Nymburk hlavní nádraží.

„Nádražní budova z roku 1870 je zachovalou a naprosto charakteristickou ukázkou tradiční architektury počátků železnice v Čechách poslední třetiny 19. století. Stavba se stala ozdobou významného železničního uzlu na trati Vídeň – Berlín (společně s nádražními budovami v Havlíčkově Brodě a Jihlavě). Podle všeho se jedná o typizované nádraží tzv. Severozápadní dráhy budované podle projektu významného architekta a inženýra Carla Schlimpa. Jeho stavby jsou dodnes považovány za špičku v oblasti drážní architektury (viz nádraží Praha-Těšnov). V místě samotném jde o stavbu relativně velkorysou s vysokou užitnou hodnotou, a jasně čitelnou dominantu, kterou nová výpravní budova nenahradí. Příklady soudobé výstavby nádražních budov jsou zatím většinou spíše tristní,“ píše se v petici.

Je i řada dalších důvodů, které podporují zachování budovy. Ta tvoří přirozenou optickou a hlukovou bariéru mezi veřejným přednádražím prostorem a kolejištěm. Její odstranění zcela jistě povede k následné nutnosti uplatnění protihlukových stěn, které do městského prostředí nikdy nemohou zapadat. Jde o významnou místní historickou památku dokumentující význam Nymburka, jako železničářského města, a je jeho nedílnou součástí. Demolice si vyžádá značné finanční prostředky, které by se daly využít k rekonstrukci.

„Vůle po kvalitním řešení by měla být v první řadě na straně SŽDC. Jako státní podnik by měl hájit celkové veřejné zájmy, nikoli se omezovat pouze na provoz železnice. V rámci měst se drážní stavby stávají jejich součástí. Pokud tato vůle na straně SŽDC není, je tento problém povinna přijatelně vyřešit samospráva města,“ dodávají organizátoři petice.

K petici je možné se připojit na: https://www.petice24.com/petice_za_zachranu_budovy_hlavniho_nadrazi_v_nymburce.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků