Hlavní obsah
Start závodu na dálnici v Motole Foto: Pavel Zíka

Mistrovství ČR v autostopu jde do finále. Poslední dvě posádky dojíždějí do Prahy

Mistrovství České republiky v autostopu na trase Praha - Gibraltar - Praha po velkém úspěchu a vysoké sledovanosti jde do finále. V Praze už je 10 posádek z 12. Vyhrála posádka č. 9 a nejrychleji se do Prahy vrátila posádka č. 12 (nejelo se jen na čas, důležité byly hlasy publika). Další ročník se uskuteční v červnu 2015.

Start závodu na dálnici v Motole Foto: Pavel Zíka
Mistrovství ČR v autostopu jde do finále. Poslední dvě posádky dojíždějí do Prahy

Po 11 dnech na silnicích západní Evropy se blíží poslední posádky do Prahy. Mají za sebou více než 6000 kilometrů, 5 splněných úkolů a 24 hodin povinné přestávky na Gibraltaru, což bylo místo, kam měly dorazit a otočit se k cestě zpět. Závod odstartoval v pondělí 16. 6. ráno na pražské Letné, kde se sešlo 12 dvoučlenných posádek.  

Akce vznikla jako spontánní nápad k uctění památky největšího českého stopaře a autora knih Autostopem kolem světa Jirky Svobody, který tragicky zahynul při jedné své cestě. Od myšlenky k činu uplynuly jen dva měsíce, ale přesto se podařilo díky nasazení všech zúčastněných připravit zajímavý závod, který přitáhl k monitorům denně tisíce diváků.

Proč byl tak sledovaný? Především proto, že všechny posádky byly vybaveny GPS lokátory od GPS dozoru a tak mohli všichni online sledovat, kde se která posádka právě pohybuje a po přepnutí na satelitní mapy či pohledy street view jak to které místo přesně vypadá.

Dalším důvodem pro neustálé sledování počítače byly zážitky, které jednotlivé posádky díky chytrým telefonům a tabletům průběžně vkládaly na web závodu www.jedu.cz/stop. Složení týmu bylo velmi pestré. Jely klasické páry studentů, otec se 14letou dcerou, sourozenci, strýc s neteří a tři páry byly čistě dívčí.

Kde se nejlépe stopovalo? Samozřejmě v Německu, kde je navíc neomezená rychlost, takže GPS lokátory zaznamenaly i 260 km za hodinu. Na druhou stranu brali závodníci za vděk  i kamiony, které se plouží rychlostí okolo 85 km za hodinu, ale zase jely celou noc.

Nejhorší stop byl ve Španělsku, kde nemá tradici a kde jsou lidé velmi opatrní. Ale i zde se posádky setkaly s vřelými řidiči, kteří je pozvali na oběd či večeři či jim jen koupili ovoce. Nejdelší stop byl dlouhý přes 1500 kilometrů a byl navíc zpestřen několika jídly, které řidič dodávky uvařil na plynovém vařiči.

Zkušení stopaři odhadli, že se první tým dostane zpět do Prahy za týden. Dvěma posádkám se to podařilo již za 6 dní a to při cestě tam i cestě zpět měly povinnou 6 hodin dlouhou přestávku a také na Gibraltaru musely strávit 24 hodin, aby nabraly sílu na cestu zpět.

Závod se bude pravidelně opakovat s tím, že pojedou jen smíšené posádky. Cílem celé akce bylo i zpopularizovat tento v 70. -  90. letech oblíbený způsob dopravy. Není to jen o cestování zdarma, ale hlavně životní postoj, při kterém se dá poznat spousta zajímavých lidí, kteří ochotně přiblíží život ve své zemi. Všichni účastníci se vrátili nadšení a jejich zážitky nadchly i tisíce lidí, kteří je po celou dobu pečlivě sledovali.

Věřme, že závod přivede o prázdninách na silnice nové stopaře a že se na ně řidiči nebudou dívat skrz prsty a svezou je třeba jen o ten pomyslný kousek.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků