Hlavní obsah

Malotřídka v Březině začala matematiku vyučovat metodou profesora Hejného

Novinky, Martin Habáň

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V malotřídní škole v Březině u Křtin začala od školního roku 2013/2014 učitelka Mgr. Lada Boháčková vyučovat matematiku novou, efektivní metodou prof. Milana Hejného. Po půl roce experimentu jsou zástupci školy přesvědčeni, že se rozhodli pro správnou cestu.

Foto: Jana Závadová

Využití nových metod při výuce žáky baví.

Článek

Tradiční vyučování na 1. stupni základních škol klade důraz na nácvik sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hlavním nástrojem je nácvik, výsledkem žákovy dovednosti. Již řadu desetiletí se však poukazuje na to, že se nedostatečně rozvíjí intelekt u dětí.

V malé obci Březina, která leží vedle poutních Křtin, se to rozhodli změnit a začali s výukou matematiky podle prof. Milana Hejného. Mgr. Lada Boháčková, učitelka matematiky na zdejší malotřídní škole, k tomu řekla: „Snažíme se o to, aby strach neblokoval myšlení. Ovzduší vzájemné důvěry žáků a učitele podporuje radost z práce a tvořivost. Chyba není jev nežádoucí, její analýza je asi nejúčinnější způsob nabývání zkušeností. Vedeme žáky k samostatnému hledání řešení,” uvedla učitelka.

„Role učitele je motivační a organizační. Úloha badatele náleží žákům. V jejich diskusi se objevuje řada podnětů, názorů a někdy i chybných představ, které ovšem napomáhají všem zúčastněným vytvořit si vlastní plnohodnotný poznatek. Diskuse žáků poskytuje učiteli dobrý přehled o jejich představách i skutečných matematických schopnostech,“ dodala Lada Boháčková.

Děti přicházející do 1. ročníku se většinou liší svými matematickými znalostmi. Při využití této metody se tedy učitel snaží postupovat tak, aby i mírně podprůměrné děti byly schopny smysluplně chápat učivo a dětem s vyspělejším matematickým myšlením předkládá přiměřeně náročné úkoly.

„Od počátku školní docházky vedeme žáky k jinému vztahu k matematice, než jsme byli většinou zvyklí. Nepředkládáme k zapamatování hotové poznatky, ale podněcujeme k objevování vztahů a zákonitostí, k pochopení podstaty matematických jevů. Ke zdánlivě běžným a z pohledu dospělého trvalým poznatkům (přirozené číslo, součet, rozdíl…) dospívají naši žáci na základě vlastních experimentů a zobecnění svých výsledků,“ řekla dále k tématu Mgr. Boháčková.

Podle ředitelky školy Mgr. Jany Závadové do tohoto projektu zatím vstoupily především plně organizované školy, malotřídní škola v Březině tak patří mezi průkopníky i mezi malými venkovskými školami. „Odměnou nám je spoluprožívání úspěchů našich žáků a také to, že matematika opět patří k oblíbeným předmětům,” řekla ředitelka na závěr.

Reklama

Výběr článků

Načítám