Hlavní obsah
Využití nových metod při výuce žáky baví. Foto: Jana Závadová

Malotřídka v Březině začala matematiku vyučovat metodou profesora Hejného

V malotřídní škole v Březině u Křtin začala od školního roku 2013/2014 učitelka Mgr. Lada Boháčková vyučovat matematiku novou, efektivní metodou prof. Milana Hejného. Po půl roce experimentu jsou zástupci školy přesvědčeni, že se rozhodli pro správnou cestu.

Využití nových metod při výuce žáky baví. Foto: Jana Závadová
Malotřídka v Březině začala matematiku vyučovat metodou profesora Hejného

Tradiční vyučování na 1. stupni základních škol klade důraz na nácvik sčítání, odčítání, násobení a dělení. Hlavním nástrojem je nácvik, výsledkem žákovy dovednosti. Již řadu desetiletí se však poukazuje na to, že se nedostatečně rozvíjí intelekt u dětí.

V malé obci Březina, která leží vedle poutních Křtin, se to rozhodli změnit a začali s výukou matematiky podle prof. Milana Hejného. Mgr. Lada Boháčková, učitelka matematiky na zdejší malotřídní škole, k tomu řekla: „Snažíme se o to, aby strach neblokoval myšlení. Ovzduší vzájemné důvěry žáků a učitele podporuje radost z práce a tvořivost. Chyba není jev nežádoucí, její analýza je asi nejúčinnější způsob nabývání zkušeností. Vedeme žáky k samostatnému hledání řešení,” uvedla učitelka.

„Role učitele je motivační a organizační. Úloha badatele náleží žákům. V jejich diskusi se objevuje řada podnětů, názorů a někdy i chybných představ, které ovšem napomáhají všem zúčastněným vytvořit si vlastní plnohodnotný poznatek. Diskuse žáků poskytuje učiteli dobrý přehled o jejich představách i skutečných matematických schopnostech,“ dodala Lada Boháčková.

Děti přicházející do 1. ročníku se většinou liší svými matematickými znalostmi. Při využití této metody se tedy učitel snaží postupovat tak, aby i mírně podprůměrné děti byly schopny smysluplně chápat učivo a dětem s vyspělejším matematickým myšlením předkládá přiměřeně náročné úkoly.

„Od počátku školní docházky vedeme žáky k jinému vztahu k matematice, než jsme byli většinou zvyklí. Nepředkládáme k zapamatování hotové poznatky, ale podněcujeme k objevování vztahů a zákonitostí, k pochopení podstaty matematických jevů. Ke zdánlivě běžným a z pohledu dospělého trvalým poznatkům (přirozené číslo, součet, rozdíl…) dospívají naši žáci na základě vlastních experimentů a zobecnění svých výsledků,“ řekla dále k tématu Mgr. Boháčková.

Podle ředitelky školy Mgr. Jany Závadové do tohoto projektu zatím vstoupily především plně organizované školy, malotřídní škola v Březině tak patří mezi průkopníky i mezi malými venkovskými školami. „Odměnou nám je spoluprožívání úspěchů našich žáků a také to, že matematika opět patří k oblíbeným předmětům,” řekla ředitelka na závěr.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků