Článek
V lékárnách okamžitě po vyhlášení krizového stavu proběhly příslušné kroky ke zvýšení ochrany pacientů i lékárníků. Lékárníci si museli, podobně jako všichni zdravotníci, začít zvykat na každodenní využití ochranných pracovních pomůcek. V lékárnách také voní dezinfekce. Ve zvýšené míře si dezinfikují ruce lékárníci i zákazníci. Zvýšila se také četnost sanitace všech kontaktních ploch.
Přímý kontakt se zákazníkem je nově omezen na minimum, což klade vyšší nároky i na aktivní přístup zákazníků. Do lékárny je možné vstoupit pouze s ochranou obličeje a je nutné dodržovat dvoumetrové rozestupy ve frontách uvnitř, ale i před lékárnou.
Pro mnohé pacienty, zvláště starší generace, bylo novinkou naučit se bezkontaktní postup vyzvednutí léčiv prostřednictvím E-receptu a platit bezkontaktně kartou. Není už totiž možné převzít lékárníkem mobilní telefon pacienta do vlastních rukou.
„Naši zákazníci jsou šikovní, mnozí vědí sami, jak dodržovat nová opatření, ostatním stačí trochu poradit. Největší problém je pro starší osoby vyzvedávání léků pomocí E-receptu, ale společně to vždy zvládneme,“ hodnotí situaci vedoucí Lékárny AGEL v Nemocnici Podlesí Mgr. Olga Gajdaczková.
Situace se však nepříjemně dotkla zákazníků z nedalekého Polska. „Se zavřením hranic k nám nemohou polští zákazníci, kteří u nás často nakupují léky hůře dostupné v Polsku. S námi se pohodlně domluví i v polštině,“ uzavírá dopady současné situace Mgr. Barbara Byrtus, vedoucí Lékárny Agel na Poštovní ulici v Třinci.