Hlavní obsah

Krajka, drůbež i ponožky. Jeseníky mají nové regionální produkty

Novinky, Bára Haušková

Desátá certifikace značky JESENÍKY originální produkt® rozšířila škálu jesenických výrobků o drůbež, ponožky, keramiku, textilní výrobky, slané lázeňské oplatky, konopné čaje a sirupy a paličkovanou krajku.

Foto: Bára Haušková

Karlova Studánka jako paličkovaná krajka vznikla v rukou Hany Dubajové.

Článek

V pořadí druhé posuzování výrobků v roce 2014 potvrdilo, že v regionu je stále více lidí s podnikatelskými nápady a šikovnýma rukama. V listopadu se také rozšířily certifikované služby a zážitky.

Certifikáty stvrzující užívání značky JESENÍKY originální produkt® byly slavnostně předány v sobotu 13. prosince v areálu Ruční papírny ve Velkých Losinách v rámci sváteční akce Vánoce v ruční papírně.

„Letošní rok byl pro značku mimořádný. Rozšířila se o 22 certifikovaných produktů s jedinečným charakterem, ať už svým zpracováním, nebo nápaditostí,“ uvedla koordinátorka značení výrobků Lenka Krobotová.

Ne všichni žadatelé o značku však uspějí. Letos musela certifikační komise odmítnout jednoho poskytovatele ubytovacích služeb a jednoho výrobce. „I když někdo splní kritéria, může se stát, že se komise rozhodne značku neudělit. Většinou jde o případy, kdy není poskytovaná služba v souladu s filozofií značení. Díky členům certifikační komise se tak daří držet kvalitu značky JESENÍKY originální produkt®,“ uvedla Hana Olejníková, koordinátorka služeb a zážitků z Místní akční skupiny Horní Pomoraví. 

 V listopadu se představila certifikační komisi Hana Dubajová s paličkovanou krajkou, která navazuje na tradice Osoblažska. Její díla jsou zajímavá také svou tematikou – paličkované kostely a památky v regionu upoutaly jak svým zpracováním, tak věrností zobrazení.

Netradiční jsou i Velkolosinské slané lázeňské oplatky. Komise ocenila podnikatelský záměr manželů Všetýčkových, kteří našli díru na trhu a pustili se do výroby slaných příchutí oblíbeného lázeňského suvenýru. Značku ponese i drůbeží maso z Pipi-farmy z Ondřejovic na Zlatohorsku.

Na podnikatelskou tradici Julija Lichtwitze na přelomu 19. a 20. století v Jeseníku odkazují další dva nově certifikované produkty Lichtwitz konopný sirup a čaje Kokafe Lichtwitz. Společnost Zahrada 2000 o. s. již užívá značku od roku 2010 na tkané koberce, letos rozšířila značení na sortiment textilních výrobků. Novodobou tradici a úzkou specializaci ocenila certifikační komise u bruntálské společnosti, která vyrábí ponožkové zboží z vlny a lnu. Certifikát obdržela i užitková keramika majolikového typu ze Stříbrnic.   

Jeseníky mají kromě originálních produktů nově certifikované služby a zážitky. Značku JESENÍKY originální produkt® mimo jiné obdržela akce Středověké odpoledne na hradě Brníčku. Přibyla i čtyři ubytovací zařízení. Celkem tak na sklonku roku 2014 nese značku 69 výrobků, 19 poskytovatelů ubytovacích a stravovacích služeb a 11 zážitků.

Související témata:

Výběr článků

Načítám