Hlavní obsah

Jediná chyba může zničit autenticitu starožitnosti, upozorňuje studentka restaurátorství

Novinky, Jana Schmiedtová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Během Slavkovského restaurování má návštěvník akce možnost nakouknout do tajů restaurátorského umění. Studenti Vyšší odborné školy totiž v rámci prohlídky pracují na historických artefaktech ze zámeckých sbírek. Jaké to je? Na to jsme se zeptali Klaudie Mikulové, studentky restaurátorství.

Foto: Jana Schmiedtová
Článek

Klaudie společně s kolegou, Dominikem Jančevem, už druhý týden pracuje všem na očích uprostřed interiérů zámku Slavkov – Austerlitz na historizující vyřezávané lavici.

Během veřejných prohlídek odpovídá na otázky zvědavců, a široké veřejnosti tak představuje unikátní postupy záchrany dřevěných památek i práci restaurátora jako takovou.

Proč jste se rozhodla být součástí Slavkovského restaurování? 

Je to příležitost. Mám možnost pracovat v kulturně historické instituci a získat tak nové zkušenosti, než jaké už mám z restaurátorských dílen. Trochu se také zorientuji, jak se restauruje, když se pracuje na muzejních sbírkách.

Jak vypadá den restaurátora na Slavkovského restaurování?

Vždycky, než začneme, máme konzultaci s historičkou slavkovského zámku. Musíme se domluvit, jaký zvolíme postup práce, říkáme si postřehy a seznamujeme se s nálezy. Pak už ale pracujeme podle restaurátorského záměru, který vznikl na začátku projektu. Nechybí samozřejmě kofeinové pauzy. Během dne také dokumentujeme postup práce fotografováním a děláme si poznámky, které nám pak slouží jako základ k vypracování restaurátorské zprávy. Každá starožitnost musí mít vyhotovenou podrobnou zprávu o svém restaurování, přes to nejede vlak.

Čím je pro vás Slavkovské restaurování přínosné? 

Mohu pracovat na starožitnostech z depozitu zámku a hlavně mám možnost informovat veřejnost o tom, co děláme a taky proč to děláme.

Co je na vaší praxi nejtěžší? 

Asi vysvětlit lidem smysl naši práce. Jak velkou máme zodpovědnost za starožitnosti, protože každá vyžaduji jiný přístup založený na hlubokých znalostech, zkušenostech, technologii, historii a hlavně svědomitosti restaurátora. Ten, když zvolí nevhodné restaurátorské zásahy, může tu kterou věc zcela zničit, poškodit její autenticitu.

Stala se během Slavkovského restaurování nějaká zajímavá historka?

Během jedné ze zahraničních prohlídek jsme se seznámili s pánem, který pracuje ve Skotsku jako stavitel lodí. A místo toho, abychom my vykládali jemu, on přednášel nám. A tak zajímavě!

Proč byste pozvala lidi na Slavkov a na Slavkovské restaurování?

Jde o unikátní projekt, během kterého mají možnost vidět, co se skrývá za restaurátorským řemeslem. Není to žádná záhadná práce. A taky by si měli přijít prohlédnout nádherný stolek z pozůstalosti rodiny Kouniců, který jsme zrestaurovali minulý rok a nyní je k vidění na výstavě k výročí hraběte Václava Kounice.

Existuje nějaký podobný projekt, jako je Slavkovské restaurování?

Něco podobného mají v Paříži a myslím, že i v Turecku, ale v Čechách a na Slovensku jsme určitě jediný projekt svého druhu – i když já doufám, že se to změní a podobných skvělých akcí bude stále víc a víc. 

Reklama

Výběr článků

Načítám