Hlavní obsah
Lokomotiva Caroline v Masarykově ulici Foto: Jiří Smutný

Dopravní nostalgie přilákala davy diváků

V Brně se v sobotu 24. června konala přehlídka starých autobusů, trolejbusů a tramvají, nazvaná Dopravní nostalgie. Největší zájem u veřejnosti budila parní lokomotiva Caroline, vyrobená v roce 1889 firmou Krauss v Linci, která sloužila v Brně do roku 1914 zejména pro nákladní dopravu.

Lokomotiva Caroline v Masarykově ulici Foto: Jiří Smutný
Dopravní nostalgie přilákala davy diváků

Akci na náměstí Svobody v centru Brna zahájili starosta městské části Brno-střed Martin Landa, generální ředitel SNIP and company Jiří Morávek a provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl. Ten upozornil, že ač se přehlídka historických vozidel MHD koná již řadu let, nejsou nikdy stejné. Liší se zejména množstvím a druhy čerstvě zrestaurovaných vozidel.

Tramvaje byla seřazeny za sebou podle svého stáří, stejně tak autobusy. Trolejbusy byly vystaveny v Brandlově ulici. Navíc byla pro veřejnost otevřena vozovna v Komíně.

Na náměstí Svobody si lidé prohlédli například autobus Praga RND z roku 1949, vyrobený firmou Letecké závody, národní podnik, Praha-Letňany s motorem o výkonu 60 koní a dosahující rychlosti až 60 kilometrů za hodinu.

Novější typ Karosa T500HB byl vyroben v Karose Vysoké Mýto v roce 1956. Dosahoval rychlosti 65 km/hod. Vystavený exemplář byl objeven v roce 1999 a od té doby až do roku 2013 absolvoval kompletní zrestaurování.

Z vystavených tramvají zaujal motorový vůz z roku 1943, vyrobený v Královopolské strojírně v Brně. Novinkou mezi exponáty byl poslední zrenovovaný typ T2, vyrobený v roce 1959 v národním podniku Tatra Smíchov. V Brně tato tramvaj vozila veřejnost do roku 1990 a do roku 2009 pak sloužila pouze ke služebním jízdám. Poskytovala 25 míst k sezení a 75 ke stání a jezdila rychlostí až 65 kilometrů za hodinu. V době provozování se jí přezdívalo Sputnik.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků