Hlavní obsah
Historický trolejbus 3Tr3 má již opravenou karoserii. Foto: Techmania Science Center

Domek postavený ze dveří pomohl při restaurování slavného trolejbusu z roku 1947

Další etapa restaurování slavného plzeňského trolejbusu ŠKODA 3Tr3 z roku 1947 byla nedávno dokončena. Tato technická památka, s níž začínala trolejbusová doprava v Plzni, se stane jednou z chloub science centra Techmania.

Historický trolejbus 3Tr3 má již opravenou karoserii. Foto: Techmania Science Center
Domek postavený ze dveří pomohl při restaurování slavného trolejbusu z roku 1947

"V současné době pracujeme na dodělání karoserie, probíhá dotmelování, instalují se dveře a sedačky," uvedl vedoucí restaurátorského týmu Michal Bednář.

Končí tak třetí fáze restaurování technické památky, v předchozích fázích došlo již k rekonstrukci dvou původních historických motorů patřících trolejbusu stejného typu a proběhla kompletní renovace podvozku.

Jednou z překážek, na něž restaurátoři narazili, byl fakt, že u trolejbusu se nedochovaly původní oplechované dveře s dřevěným jádrem.

"Musely být tedy vyrobeny jejich repliky, ale dlouho jsme nevěděli, jak přesně ty dveře vlastně vypadaly," uvedl technický manažer science centra Libor Kočí. "Nakonec nám pomohla neuvěřitelná náhoda. Pracovník Národního památkového ústavu v Plzni Pavel Domanický objevil v jedné zahrádkářské kolonii v Plzni zahradní domek, který je prakticky postaven ze dveří patřících vyřazeným trolejbusům 3Tr. Domek zřejmě dříve vlastnil nějaký zaměstnanec plzeňských dopravních podniků," doplnil Kočí.

Majitelka zahradní chatky se sice dveří odmítla vzdát, nicméně umožnila restaurátorům, aby vytvořili jejich přesné kopie – ty jsou právě instalovány na trolejbus 3Tr3.

Trolejbus s evidenčním číslem 119, který se po desetiletí nacházel v havarijním stavu, byl již v prosinci roku 2010 přetažen do žamberských dílen společnosti Former, kde probíhá jeho totální rekonstrukce.

Do expozic Techmanie bude trolejbus převezen na přelomu května a června 2012, kdy bude uveden do vystavovatelného stavu, tedy prozatím nebude provozuschopný. Všechny současné zásahy však Techmania realizuje se záměrem, aby bylo v budoucnu možné s trolejbusem znovu vyjet do plzeňských ulic.  

"Kromě plzeňské sto devatenáctky se dochoval již jen jeden trolejbus stejného typu, a to s evidenčním číslem 101. Ten je uložen v Technickém muzeu v Brně," uvedl tiskový mluvčí plzeňského science centra Tomáš Moravec.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků