Hlavní obsah

Do Stanice techniků místo učení ve škole

Novinky, Štěpánka Friedrichová

Je všední den ráno, kdy většina školáků sedí ve školních lavicích. Ke Stanici techniků DDM hl. m. Prahy v Podbabě na Praze 6 přichází skupina žáků. Třídní kolektiv a paní učitelka s očekáváním vstupují do budovy. Po přivítání zaměstnanci se děti rozdělují do tří skupin.

Foto: Štěpánka Friedrichová
Článek

Každá se vydává do jiné místnosti – laboratoře, dílny, ateliéru. Každé skupině se věnuje jeden lektor a během celého dopoledne žákům odkrývá některý z technických, řemeslných nebo uměleckých oborů, které Stanice techniků rozvíjí.

První skupina v řemeslné dílně pracuje se dřevem. Žáci, mnohdy poprvé v životě, berou do rukou pilku, vrták, upínají dřevo do svěráku, řežou, měří, smirkují, vrtají. Výsledkem je drobný dřevěný výrobek, který si každý hrdě odnáší.

Druhá skupina se seznamuje se základy programování Legorobotů a postupnými kroky vede robota k plnění zvolených pokynů. Všichni se radují, když robot zvládne překážky.

Žáci třetí skupiny si vyzkouší umění leteckého modelářství. Nejprve jim lektor vysvětluje základní principy stavby letadel a představuje modely. I zde mají žáci plné ruce práce – podle návodu a rad měří, řežou, brousí, lepí. A pak letí! Letí jejich vlastnoručně vyrobené balzové vznášedlo.         

Tato varianta vychází z nabídky technických, polytechnických a pracovních programů. Jsou vyhledávány především třídami prvního stupně základních škol, obsahem a náročností jsou však přizpůsobeny i starším ročníkům.

Kromě zmíněných oborů je možné vybírat i z dalších, jako je módní dílna, automodelářství, ke kterému neodmyslitelně patří jízdy na jedinečné osmiproudé autodráze, nebo programy věnované technickým vynálezům. Novinkou je i jedinečný program Technik team, který kromě práce s technickými stavebnicemi podporuje týmovou spolupráci celé třídy.

Stanice techniků je ovšem otevřena i starším žákům z druhého stupně základních škol či víceletých gymnázií. Novou zkušenost a poznatky jim přináší program ve fotoateliéru, kde si vytvoří fotoportrét s využitím fotolaboratoře. Velkým zážitkem jsou také výtvarné akční hry a tvorba ve výtvarném ateliéru či vlastní tvorba grafického designu s přiblížením tvorby Andyho Warhola.

Kromě programů, které svou specifičností a technickými nároky vyžadují práci v menších skupinách, je dáván velký prostor i zážitkovým programům pro celý třídní kolektiv. Skrze hudební, dramatické či výtvarné aktivity žáci nevšedním způsobem zažívají příběhy, nalézají vlastní řešení témat, objevují cestu jeden k druhému i k sobě sama, prohlubují vazby ve skupině i možnosti vyjádření. Na jedné lodi se třída nachází v programu s využitím speciálních bubnů-drumbenů. Programy dramatické výchovy a divadla přinášejí nejen divácký zážitek, ale i tvořivou a osobitou cestu nahlížení nejrůznějších aktuálních společenských témat.

Dopoledne strávené ve Stanici techniků umožňuje školám obohatit výuku aktivní, přímou zkušeností s obory a činnostmi, pro které ve škole není buď dostatečné zázemí, nebo časový prostor. A setkání s lektory, kteří svému řemeslu a umění nejen rozumí, ale především dokážou své nadšení a zaujetí přenést i na žáky, za výpravu směr Podbaba rozhodně stojí.

Reklama

Výběr článků

Načítám