Hlavní obsah

Cílem projektu Smart Edu Plzeň je podpora technického vzdělávání

Novinky, Alena Lochmannová

Dostatek technicky vzdělaných pracovníků na území Plzně a značka západočeské metropole jako centra znalostní ekonomiky - takové jsou cíle projektu Smart Edu Plzeň.

Foto: Magistrát města Plzně

Za projektem Smart Edu Plzeň stojí Správa informačních technologií města Plzně.

Článek

Koncept, jenž zastřešuje Správa informačních technologií města Plzně, se zaměřuje na komplexní podporu technického vzdělávání, a to na všech jeho stupních od mateřských škol až po univerzitní prostředí. Podpoře technického vzdělávání se město intenzivně věnuje poslední tři roky, nyní snahu ještě zesiluje.

„Budeme usilovat o to, abychom Plzni zajistili dostatek kvalifikovaných lidí. Jedině tehdy k nám budou chtít firmy přesouvat svůj vývoj a výrobu s přidanou hodnotou. Příchod silných firem vytvoří nové podnikatelské příležitosti, začnou vznikat místa v oborech budoucnosti – takzvaném průmyslu 4.0. Chceme být moderní a chytrou metropolí, k tomu si potřebujeme udržet absolventy technických oborů a zajistit jim dobře placenou práci v jejich odvětví,” uvedl primátor města Martin Zrzavecký.

Za projektem Smart Edu Plzeň stojí Správa informačních technologií města Plzně, aktivity zajišťuje prostřednictvím svého Domu digitálních dovedností, Centra robotiky a nového centra na podporu kybernetického průmyslu Dronet. Spektrum aktivit, které Smart Edu Plzeň zahrnuje, je velmi široké, základem je návaznost ve všech stupních vzdělávacího systému.

„Snahou je podchytit zájem už u dětí a postupně je podporovat tak, aby se technice věnovaly i na střední a vysoké škole. Vybavujeme proto mateřské školy a školy moderní informační technikou a spolupracujeme s pedagogy, kteří s těmito pomůckami pracují. Například na Masarykově základní škole se již podařilo do výuky zařadit předmět robotika, žáci jej mají povinně v 1. a jako povinně volitelný v 6. třídě," uvedl ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora.

„Programování a robotika na základních školách často vyvolává v široké veřejnosti, ale i mezi pedagogy dost nepřesnou nebo neúplnou představu o náplni vyučovacích hodin. Naším cílem je učit žáky přemýšlet, lépe porozumět technologiím a tomu, jak svět kolem nás funguje, a dozvědět se něco víc o informatice jako takové. Umět programovat není na úrovni základní školy cílem, ale prostředkem k rozvoji klíčových kompetencí, informatického a algoritmického myšlení,” konstatovala Martina Kupilíková, vedoucí Centra robotiky.

Kromě toho organizuje Správa informačních technologií města Plzně i řadu mimoškolních aktivit, například kroužky programování, robotiky nebo kyberneticky zaměřené soutěže. V projektu nechybí ani úzké napojení na Západočeskou univerzitu v Plzni. Žákům, studentům i jejich rodičům je pomocí nejrůznějších akcí přibližováno vysokoškolské prostředí tak, aby odpadl strach ze studia technických oborů.

Podle Luďka Šantory nelze opomenout ani příležitosti pro vysokoškolské studenty. Nové centrum Dronet bude sloužit také podnikatelům. Plzeň se chce stát centrem znalostní ekonomiky a usiluje o to, aby společnosti podnikající v této oblasti přesunuly do západočeské metropole svoji výrobu.

Reklama

Výběr článků

Načítám