Hlavní obsah
Cesta od nádraží Foto: Jiří Cysař

Cesta Klánovickým lesem vede až k zaniklým vesnicím a popraveným lupičům

Jdeme po červené značce od zastávky autobusu. Nejdříve podejdeme silniční most a podél železniční tratě pokračujeme. Vedle nás jezdí jeden vlak za druhým a my pomalu opouštíme Klánovice a vstupujeme do lesa. Cílové stanice tohoto výletu.

Cesta od nádraží Foto: Jiří Cysař
Cesta Klánovickým lesem vede až k zaniklým vesnicím a popraveným lupičům

Po chvilce se turistická trasa dostane k informační ceduli Naučná stezka Klánovickým lesem. Velkou výhodou a zajímavostí jsou zde dlouhé a rovné cesty lesem, křižovatky jsou pravoúhlé. Stezka nás však vede do lesa a ukáže nám zajímavá místa spjatá s místní flórou, ale i historií místa, kde se nalézáme.

Naše první zastavení je pod tratí vlaku na dně Bolského rybníka, samozřejmě dnes už neexistujícího - jsme na místě zaniklé obce Bol. Jsou zde velké mokřiny, jež připomínají dřívější rybník. Nedaleko odtud, asi půldruhého kilometru na vršku Vidrholec, se nacházela další zaniklá vesnice Lhota nad Úvalem, někdy i nazývaná Vidrholec.

Z těchto vesnic nezbylo nic, co by je připomínalo, což nemůžeme říci o další vesnici, jíž je Žák. Je hlouběji v lese a zde máme jasný důkaz existence této vsi - a to středověkou studnu. Na to upozorňuje další zastávka naučné stezky. Pokračujeme dál, proplétáme se lesními cestami, až se dostáváme na velkou páteřní asfaltovou cestu s posezením. A zde se rozhodneme stezku opustit a vrátit se touto širokou cestou.

Jdeme a srnka nám přeskočí přes cestu - jsme totiž CHKO Cyrilov a kolem stanice městské policie míříme zpět do Klánovic. V dálce slyšíme vlaky a tak na další křižovatce se rozhodneme vrátit se na naší příchozí cestě a tudíž červenou značku vedoucí na vlakovou zastávku. Není to žádný problém, rovná a kolmá cesta nás v klidu dovede až na tuto trasu a my tak dokončíme výlet tam, kde začal. Zde se po zhruba deseti kilometrech občerstvíme na zahrádce místní restaurace.

Z historie lesa

Klánovický les (též nazývaný Vidrholec nebo Fiedrholec) zaujímá plochu na východním okraji Prahy na území městských částí Horní Počernice, Újezd nad Lesy a Klánovice a středočeských obcí Úvaly, Šestajovice a Jirny (část Nové Jirny).

V 16. a 17. století musely být stromy na dostřel od císařské silnice z bezpečnostních důvodů vysekány. Roku 1840 pak byly přes les vykáceny stromy pro stavbu železnice, po roce 1878 zde realitní podnikatel Václav Klán zahájil výstavbu lesní obce.

O lupičích a jejich popravách

Ještě v 17. století byl les mnohem rozsáhlejší a táhl se až ke Kolodějím, k jejichž panství také patřil. Celá oblast a především císařská silnice, která jí procházela, byla po staletí ohrožována lapky a loupežníky a stala se tím příslovečnou.

Již roku 1142 nechal kníže Vladislav po svém nastoupení na trůn les od loupežníků vyčistit. Katovské a soudní knihy okolních měst od 16. století obsahují množství záznamů o popravách lupičů z Vidrholce, mnozí odsouzení měli za sebou několik desítek loupeží.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků