Hlavní obsah
Průjezd hasičských vozidel křižovatkami se světelnou signalizací s použitím systému "červené vlny" je plynulý a bezpečný. Foto: info Tepvos

Červená na semaforech pomáhá zachraňovat životy i v Ústí nad Orlicí

Další účinnou pomocí pro rychlý a bezpečný průjezd vozidel Integrovaného záchranného systému je tzv. červená vlna. Jako první začali využívat tento systém hasiči záchranných sborů, kteří tak posílili bezpečnost průjezdu a šetří tím cenné minuty často rozhodující o záchraně života.

Průjezd hasičských vozidel křižovatkami se světelnou signalizací s použitím systému "červené vlny" je plynulý a bezpečný. Foto: info Tepvos
Červená na semaforech pomáhá zachraňovat životy i v Ústí nad Orlicí

Při zásazích u kritických situací je velmi důležitá rychlá a včasná pomoc, kdy často rozhodují pouhé minuty. Z tohoto důvodu záchranáři všech sborů hledají všemožné prostředky jak zvýšit rychlost při udržení maximální bezpečnosti všech účastníků provozu.

Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje proto zavádí tzv. červenou vlnu do řady měst, kde se všude setkává s kladným ohlasem. V roce 2015 bylo o zavedení požádáno i město Ústí nad Orlicí.

A tak v závěru roku městská společnost TEPVOS, která je správcem světelné signalizace semaforů, na frekventované průtažné silnici I/14, přistoupila k realizaci doplnění stávající technologie o toto použití červené vlny.

Nové světelné signalizační zařízení (SSZ) bylo nainstalováno na všech křižovatkách, kterými průtahová silnice I/14 ve městě prochází. Je to SSZ u Rietru na křižovatce ulice T. G. Masaryka, Moravské a Třebovské, SSZ u Avionu na křižovatce ulice M. R. Štefánika a Královéhradecké, SSZ na Špici, kde na Královéhradeckou ulici ústí ulice Pickova, a SSZ u domova důchodců, kde hlavní průtahovou ulici Královéhradeckou protíná ulice Cihlářská a Kociánova.

Projetí průtahu městem s hustou dopravou zavedením červené vlny se stalo pro HZS rychlejší a především bezpečnější pro všechny účastníky silničního provozu.

Systém červené vlny funguje na principu nastavení semaforů světelné signalizace na křižovatkách ze všech směrů na signál s červeným světlem STŮJ. Hasiči potom plynule a bezpečně projíždějí křižovatkou a všechna ostatní auta stojí. Nehrozí nebezpečí přeslechnutí houkání sirény či zazmatkování ve směru příjezdu hasičského vozidla.

Nastavení červené vlny ovládá přímo velitel hasičského vozidla stiskem tlačítka na výjezdovém tabletu. Všechny křižovatky v Ústí nad Orlicí řízené světelnou signalizací jsou rozděleny do dvou smyček a hasiči volí danou smyčku podle cíle jejich výjezdu.

Jako první z vozidel IZS začali systém červené vlny využívat ústečtí profesionální hasiči. Již dva měsíce mají možnost nastavit na semaforech červenou a bez problémů se řítit k nahlášenému případu.

I když je celý systém v testovacím provozu pro optimální nastavení, mají hasiči za sebou již několik ostrých výjezdů s jeho použitím. Pozitivní je i hodnocení tohoto opatření, které podstatně přispělo k včasnému zásahu při krizových situacích, ředitelem HZS územního odboru Ústí nad Orlicí, plk. ing. Romanem Studeným.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků