Hlavní obsah

Cembalistka a varhanice Katt přináší na svém albu sugestivní příběh varhan a hlasu

Novinky, Robert Rohál

Nejen skladby Johanna Sebastiana Bacha, Oliviera Messiaena nebo Arva Pärta přináší supraphonské album české a mezinárodně uznávané cembalistky a varhanice Katt. Na CD, jehož součástí je několikajazyčný booklet, najdeme i její vlastní kompozice.

Foto: archiv autora

Nové supraphonnské album cembalistky a varhanice Katt má hodně přitažlivých momentů.

Článek

Projekt je avizován jako příběh varhan a hlasu, příběh hledání vlastní cesty mladé umělkyně. "Katt je živel, který strhává zdi, i ty žánrové," píší o ní kritici a vysoce hodnotí už i její aktuální album. To začíná dosti povědomě, ale po chvíli posluchače zavede do netušených krajin, kde se kromě varhan, Pärtova "spirituálního minimalismu" a Messiaenova ptactva nebeského nečekaně setkají s lidským hlasem, a to v jeho plné emocionalitě i jemnosti.

Za uměleckým jménem Katt se skrývá Kateřina Chroboková, talentovaná a svrchovaně muzikální dcera herečky Naděždy Chrobokové - Tomicové a neteř jiné oblíbené herečky Pavly Tomicové.

Cestu k dnešnímu postavení mezinárodně uznávané cembalistky a varhanice Katt otevřel jednak její výjimečný talent, ale také široké hudební vzdělání. Je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, holandské Ultrecht School of the Arts, belgického Lammeninstitutu v Leuvenu a Schooly cantorum ve švýcarské Basileji.

Její dosavadní umělecký životopis obsahuje i vystoupení na významných hudebních festivalech (z tuzemských Pražské jaro, Janáčkův máj, Struny podzimu, ze zahraničních Klarafestival v Bruselu, Festival Salihara v indonéské Jakartě nebo Festival de Mexico en el Centro Histórico) stejně jako na festivalech specializovaných ryze na varhanní hudbu (Velká Británie, Belgie, Holandsko, Itálie, Francie, Litva, Lucembursko, Německo, Polsko a Portugalsko).

Právě studium na prestižních školách ji přivedlo k mistrovské interpretaci autorů od Bacha po mladé skladatele své generace. Její intuice a fascinace zvukovými možnostmi varhan (především ta neuvěřitelná paleta jemných barev a odstínů) jí však dovedly ještě dál - k vlastní tvorbě, posléze k používání vlastního hlasu.

Katt čerpá inspiraci ve zpěvech nejstarších křesťanských tradic, v sakrální architektuře i v atmosféře okamžiku. Posluchači jejího supraphonského CD mohou pozorně poslouchat Bacha, Messiaena a Pärta skvěle a osobitě interpretované na znamenitých čtyřmanuálových varhanách baziliky v nejstarším lucemburském městě Echternachu. Ale můžou také přijmout pozvání do příběhu a být svědkem fascinujícího hledání, či sami být hledači toho svého.

"Varhany mě vždycky svou zvukovou barevností fascinovaly. Lidé, kteří nechodí na varhanní koncerty, znají většinou pouze ten monumentální zvuk varhanního pléna. Často ovšem neví, že toto "monstrum", ze kterého vám jde mráz po zádech, se v mžiku může pomocí nádherných flétnových rejstříků proměnit v éterickou vílu. Takových charakterů i různých bizarních zvukových barev mají varhany nespočet. Přemýšlela jsem, jak tento nástroj zpopularizovat a ukázat tak jeho potenciál," píše Katt v doprovodném textu na bookletu alba.

Reklama

Výběr článků

Načítám