Hlavní obsah

Camera obscura a bronzové plastiky budou k vidění na zámku v Bučovicích

Novinky, Dagmar Šnajdarová

Od pátku 24. května bude ve výstavních prostorách Státního zámku Bučovice otevřena výstava fotografií pořízených dírkovými komorami a výstava bronzových plastik.

Foto: Dagmar Šnajdarová
Článek

Výstava fotografií Františka Sysla upozorní návštěvníky na již zapomenutou techniku schopnou natrvalo zaznamenat a uchovat pomíjivé okamžiky či události našeho života.

Camera obscura (z lat. temná komora) je světlotěsná skříňka (krabička, nebo i místnost), v jejíž jedné stěně je malý otvor, kterým proniká světlo dovnitř a na protilehlou stěnu promítá stranově obrácený obraz scény zvenčí. Tento princip je znám od starověku, popsal jej i Aristoteles. Fungování je založeno na fyzikálních vlastnostech světelných paprsků, šířících se přímočaře.

Neobvyklé fotografie na bučovickém zámku vhodně doplní bronzové sošky Pavla Hřebíčka. Své práce tvoří – odlévá metodou ztraceného modelu a kombinací dalších technik. Používá především bronz, mosaz, dále okrajově olovo, alpaku, stříbro či cín. Mezi jeho nejvýznamnější kovoliteckou práci patří v letech 1981 – 1992 sada 18 kopií charakterových hlav F. X. Messerschmidta pro Slovenskou národní galerii.

Poznámka k osudu dírkové komory

Dříve, než byl objeven film jako technický vynález umožňující zachycení a uchování snímaného obrazu, byly promítnuté obrázky pořízené technikou camera obscura obkreslovány. Nejznámějším malířem, který tohoto principu využíval, byl Benátčan Canaletto 1697 – 1768).

Dírkové komory pro toto použití byly kvůli zesílení – zesvětlení promítnutého obrazu opatřovány skleněnou čočkou, primitivním objektivem. S objevem citlivého materiálu – filmu začal rozvoj fotoaparátů a na dírkovou komoru bez objektivu se téměř zapomnělo. Zastínil ji vývoj citlivých materiálů, vývoj objektivů a vývoj konstrukcí. V tomto závodě neměla dírková komora šanci.

Přesto má své kouzlo a vlastnosti, které nelze nahradit ani tím nejdokonalejším fotoaparátem. A právě těchto atributů se snaží František Sysel při focení využívat. „Camera obscura dokáže mnohem lépe než moderní fotoaparáty zachytit atmosféru scénu, náladu pomíjivého okamžiku,“ tvrdí.

Výstava trvá do 30. září.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám