Hlavní obsah

Oblíbeným vánočním dárkem je čokoláda

Novinky, zun

Téměř každý desátý Čech kupuje jako dárek čokoládu. I proto se v předvánočním období zvyšuje nejen poptávka po čokoládě, ale i její nabídka. Loni uvedli výrobci na světový trh o 45 procent více čokoládových novinek určených pro období svátků, než v roce 2010.

Foto: František Petrák, Právo

Čokoláda patří mezi osvědčené zdroje, které pozitivně ovlivní náladu.

Článek

Pokud chtějí lidé čokoládou obdarovat své blízké, preferují menší luxusní sety. Češi čokoládu vybírají především podle druhu (v 50 % případů) a značky (34 %). Cena je hlavním kritériem při nákupu pro 12 % zákazníků. Vyplynulo to z průzkumu společnosti KPMG, kterého se v Česku zúčastnilo 500 respondentů s reprezentativním zastoupením podle pohlaví, věku, kraje, vzdělání, čistého měsíčního příjmu a velikosti místa bydliště.

Čokoládu jako dárek nejčastěji vybírají Západoevropané, nejvíce pak Britové a Francouzi. Během svátků v roce 2011 vzrostl prodej čokoládových výrobků v obou zemích o 53, respektive 41 procent. Nárůst spotřeby čokolády ve svátečním období hlásí také Čína, kde se cukrovinka stává vyhledávaným dárkem mezi střední třídou. Na čokoládové dárky slyší také Češi – oslava či návštěva jsou důvodem k jejímu nákupu pro devět procent respondentů.

Jiný kraj, jiná chuť

Obecně je u nás oblíbenější mléčná čokoláda, nicméně chuťové preference se liší kraj od kraje. „Je zajímavé, že například v Královéhradeckém a Pardubickém dávají přednost čokoládě hořké, zatímco mléčnou s přísadami si oblíbili v Libereckém a Moravskoslezském kraji. Na Plzeňsku si rádi pochutnají jak na hořké, tak na mléčné, a to i pokud jsou do ní přimíchány oříšky nebo ovoce. Bílá čokoláda a netradiční chutě respondenty oslovují ze všeho nejméně,“ vysvětluje Marika Konečná z KPMG.

Nicméně i v České republice se v nabídce můžeme setkat s netradičními přísadami, jako je mořská sůl nebo chilli papričky.

Chuť na čokoládu klesá s věkem

Více než polovina Čechů si čokoládu dopřává až několikrát týdně – a čím mladší konzument, tím častěji. Zatímco čokoládu si jednou týdně dá 58 procent lidí ve věku 18–25 let, v kategorii nad 55 let jde jen o 47 procent. Až několikrát denně se touto kakaovou pochoutkou odmění šest procent mladých lidí, u starších jde o ojedinělé případy.

„Právě mladí lidé určují směr, kterým se čokoládový průmysl v budoucnu vydá. A přihlížet se musí nejen na chuť či design. Stále větší roli hrají i zdravotní aspekty čokoládových výrobků, které nemusí mít nutně jen negativní účinky. Přiměřená konzumace kvalitní hořké čokolády s vysokým podílem kakaa například snižuje krevní tlak nebo zlepšuje naši náladu,“ upozorňuje Marika Konečná.

Reklama

Související témata:

Související články

Jak vybrat správný vánoční stromeček

Už druhá adventní neděle je za námi a kromě vánočních dárků je třeba nakoupit také stromek. Inspirujte se našimi radami. Uvidíte, že vybrat ten pravý a udržet...

Výběr článků

Načítám