Hlavní obsah
Cukroví je lákavé, ale jeho spotřebu je nutné vyvážit dostatkem pohybu. Foto: Profimedia.cz

Vánoční svátky jsou tady a s nimi spousta jídla. Nejen smažený kapr s bramborovým salátem, ale i vánoční cukroví. K tomu víno, pivo, tvrdý alkohol, prostě hodování. Češi o Vánocích zpravidla ztloustnou o dva až tři kilogramy.

Cukroví je lákavé, ale jeho spotřebu je nutné vyvážit dostatkem pohybu. Foto: Profimedia.cz
Češi o Vánocích tloustnou

„V jídle bychom ale o Vánocích měli být střídmí. Určitě se to vyplatí,“ tvrdí magistr Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy při Institutu klinické a experimentální medicíny v Praze. A hned dodává, že pokud si nebudeme dávat na jídlo pozor a přecpávání bude na denním pořádku, pak nás čeká zácpa nebo naopak průjem, nebo nás chytne žlučník, kdy s krutými bolestmi můžeme skončit i v nemocnici.

Patříme k nejtlustším národům

Češi dlouhodobě patří k nejtlustším národům v Evropě. Dvaapadesát procent lidí má nadváhu nebo obezitu. „Obezita dlouho nebolí, ale po letech se významně podílí na vzniku dalších onemocnění – nádorů, cukrovky, infarktů a mozkových příhod,“ říká přední český obezitolog profesor Štěpán Svačina, přednosta III. interny 1. Lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Podle něj, pokud si jednorázově dopřejeme o svátcích hodně jídla, zas tak moc se nestane. „Ale nesmí se z toho stát pravidlo. A když se přejíme, tak bychom hojnost jídla měli kompenzovat dostatkem pohybu,“ tvrdí Svačina.

Že se Češi málo pohybují, je známo. Kam mohou, tam jezdí auty, mladá a střední generace vysedává u počítačů dlouhé hodiny a není divu, že tloustne. Nestačí totiž jednou za týden zajít do posilovny. Lepší je pohyb denní, rychlá chůze, cyklistika nebo plavání.

Lékaři z Floraporadny, která se zaměřuje na zdravý životní styl, dokonce tvrdí, že nedostatek pohybu je, stejně jako nezdravé stravování, jedním z rizikových faktorů srdečně-cévních onemocnění, řídnutí kostí a samozřejmě vede k obezitě.

Co cvičení umí

Díky pohybu se zlepšuje srdeční činnost a krevní oběh a reguluje se krevní tlak. Spolu se zdravou stravou snižuje pohyb i hladinu tzv. zlého cholesterolu a zároveň zvyšuje hladinu hodného cholesterolu v krvi. Díky tomu klesá i hladina krevního cukru. Pravidelný pohyb proto zvyšuje výkonnost imunitního systému, a tedy i obranyschopnost celého organismu. Být fit znamená cítit se svěže a čerstvě i na konci dne. Být v pohodě, dobře spát a hlavně se těšit do života.

A co se stane, když se hodně najíme a nemáme pohyb? Cítíme se unaveni, chce se nám spát, těžko se pohybujeme a je nám špatně. Volba, zda pohyb nebo ne, je tedy jednoznačná ve prospěch pohybu.

Neváhat a začít

Překážkou k tomu začít hned se cvičením u drtivé většiny lidí je obyčejná lenost. Prostě si řeknou, začnu zítra, za týden, od nového měsíce… A nezačnou nikdy. Pokud se tedy rozhodneme začít sportovat, začněme hned. I o Vánocích. Odměnou nám bude dobré trávení, radost z pohybu na čerstvém vzduchu a paradoxně i větší chuť k jídlu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků