Na trhu se objevila v posledních letech spousta firem nabízejících úklidové služby, a tak nemusí být jednoduché napoprvé najít tu pravou. Ideální je mít reference přímo od klientů konkrétní firmy, o spokojenosti zákazníků některých firem se lze dočíst například na internetu, ale je samozřejmě i další způsob, jak si na konkrétní firmu udělat názor dříve, než si některého z jejích pracovníků vpustí člověk do domu.

„Důležité je najít firmu, jež nabízí všechny služby, které zákazník vyžaduje. V ideálním případě by společnost měla být schopna doložit svoji odbornost, délku praxe i konkrétní reference. Slušná úklidová firma je též ochotna nabídnout nezávislou konzultaci,“ říká Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe, která pomáhá seniorům služby potřebné pro chod domácnosti zajišťovat a díky zpětnému hodnocení provedené práce se snaží rozlišit kvalitní firmy od těch nekvalitních.

Každý poskytovatel by navíc měl být řádně zapsán v živnostenském nebo obchodním rejstříku, úklidové firmy by rovněž měly být pojištěné proti případným způsobeným škodám.

„Zákazník by měl rozhodně koukat na recenze. Důležitým ukazatelem je také motivační program pro dámy na úklid a přístup úklidové firmy k nim. Zda firma dámám platí odpovídající mzdu a chová se k nim slušně, může napovědět například to, jestli o nich vůbec na svých stránkách mluví. Dejte si pozor také na to, zda má úklidová firma pojištění v případě škody, v jaké výši a jak dlouho trvá její uplatnění. Lidská Síla má pojištění do výše 10 mil. Kč, škodu do 1000 Kč uhradí ihned a škodu nad 1000 Kč vyřeší pojišťovna do 48 hodin. Úklidová firma, která věří kvalitě svých služeb a je ochotna za práci dam na úklid odpovídat, dokáže tedy nabídnout 100% garanci vrácení peněz v případě nespokojenosti zákazníka,“ doplňuje Michaela Somolová ze společnosti Lidská Síla.

Základem spokojenosti je domluva

Při zadávání zakázky úklidové firmě je třeba být co nejkonkrétnější. Povšechné zadání je zárodkem pozdější, často zcela zbytečné nespokojenosti. Nejjednodušší je přesně vyjmenovat, které práce klient potřebuje vykonat. Nejenomže nad takovým seznamem prací může už pracovník firmy dopředu zjistit další detaily, které by klienta samotného nenapadly, ale zároveň tak může dopředu přesněji odhadnout, jak dlouho bude návštěva trvat a kolik budou služby stát.

Každá paní na úklid má jiné zkušenosti a také je „lepší” v něčem jiném. Je proto třeba si s firmou ujasnit zhruba tři činnosti, na které klient klade největší důraz.

Velmi důležité je také dopředu se dohodnout, co všechno si paní na úklid přinese s sebou a co bude mít k dispozici u klienta doma. Jde především o čisticí prostředky. Tuto chemii zajistí s tím, že ji pak klientovi vyúčtují, jiné firmy mohou naopak využít prostředky, které má klient doma.

Kolik to stojí

Existují dva přístupy k výpočtu platby za úklidové služby. Zatímco některé firmy si účtují taxu za hodinu, jiné odvíjejí výši platby za typ vykonaných prací.

„Pokud si objednáváte nějaké služby, předem si vyžádejte přesný soupis a rozsah prací a chtějte dopředu znát cenu. Též se informujte, zda může být dodavatelem cena navýšena a za jakých podmínek,“ říká advokát Jan Mandát, který seniorům využívajícím služeb společnosti Senior Safe radí v oblasti práva.

Platby za hodinu přitom nemusejí být fixní. „Zavedli jsme nové, takzvané dynamické ceny. Ty jsou určeny dle reálné velikosti poptávky a nabídky. Pokud je vysoká poptávka v dny a čas, kdy je nízká nabídka, ceny jsou vyšší. Zákazník má možnost zvolit termín objednávky buď dle ceny, nebo naopak si připlatit a získat úklid i v nejvíce vytíženém čase. Pravidelný zákazník má cenu vždy nižší než jednorázový objednatel. Obecně se cena za hodinu úklidu pohybuje od 170 Kč. U pravidelných zákazníků je to cca 140-160 za hodinu,” uvádí Michaela Somolová.

Jak reklamovat

Úklidové služby lze jako kterékoli jiné služby reklamovat. I v tomto případě je ovšem nezbytné mít v pořádku veškerou dokumentaci. Je proto nezbytné si smlouvu a veškeré faktury pečlivě uschovat.

Pro zákazníka je vždy bezpečnější u neznámé firmy, s níž nemá žádné zkušenosti, volit možnost platby až po vykonání všech objednaných prací. Při vyjednávání o reklamaci je pak v mnohem lepší pozici.