Ušetřená částka, respektive o kolik méně Češi za dárky letos plánují utratit, se bude v průměru pohybovat kolem 2700 korun. "Přesto nám Češi dali najevo, že celkově letos každý z nich na dárky vynaloží lehce přes sedm tisíc korun," doplňuje Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank.

Dárky koupíme zhruba šesti lidem

Podle ankety lidé nejčastěji Vánoce vnímají jako období, kdy se setkávají s rodinou a kdy si užívají volné dny bez práce a školy. Čtvrtina lidí za nejoblíbenější aktivitu během Vánoc považuje rozdávání dárků.

Češi plánují koupit dárky v průměru šesti lidem. I vloni chtěli obdarovat stejný počet blízkých. Před dvěma lety však v průzkumu GE Money Bank s dárkem mysleli na sedm lidí.

Oblíbené dárky jsou každý rok stejné - kosmetika, oblečení, knihy, elektronika, hračky i peníze. Proti situaci před dvěma lety však lidé změnili preference v oblíbenosti typických dárků, kterými obdarovávají své nejbližší. Například otcové mohou letos od rodiny očekávat knihu, drobnou elektroniku nebo oblečení, spíše než kosmetiku či pochutiny a nápoje jako dříve. Pomyslný žebříček dárků pro matky stále vede kosmetika, mohou však čekat i knihu a oblečení, které vystřídaly peníze i elektroniku.

Dárky si dáváme i se svými přáteli. Letos je Češi nejčastěji plánují obdarovat oblečením, kosmetikou či knihou.

Obchodní centra: nejoblíbenější místa pro vánoční nákupy

Dvě třetiny lidí pro své nákupy vánočních dárků nejčastěji volí velká obchodní centra. Oproti situaci před dvěma lety to je dokonce o deset procent více. I internetové nakupování zaznamenalo desetiprocentní nárůst v oblíbenosti. Letos přes internet plánuje nakoupit více než polovina dotázaných. Na internetu častěji nakupují muži (59 procent) než ženy (49 procent) a samozřejmě mladí lidé do 30 let (71 procent).

Obchodní centra a internet postupně vytěsňují úlohu třetího nejčastějšího místa k nákupu dárků - menší specializované obchody. Tam bude letos nakupovat jen čtvrtina respondentů, ale ještě před dvěma lety v nich nakupovalo dárky 44 procent lidí. Zajímavým trendem jsou také nákupy dárků v zahraničí, které plánuje 12 procent oslovených.