„Zavezu je platforma, která nabízí alternativní způsob dopravy zásilek k těm, které všichni známe, ať už jde o poštu či kurýra. V synergii s ní vidíme velký potenciál,“ řekl ředitel rozvoje podnikání Seznam.cz Tomáš Kapalín. Příležitost vidí i v jejím rozšíření tak, aby nebyla určená pouze pro jednotlivce, ale i pro firmy.

Seznam.cz koupil podíl 17 procent. Výši investice firma neuvedla.

Průkopníkem bude služba Sbazar.cz, kde bude v prvním kroku informovat nakupující i prodávající o možnosti využití tohoto alternativního způsobu přepravy v notifikačních e-mailech s potvrzením či doručením odpovědi na inzerát.

Zavezu.cz je doručovací komunitní služba, jež vychází vstříc všem, kteří potřebují převézt předměty různých rozměrů. Uživatel si přes mobilní aplikaci nebo na webu zadá, jaký typ předmětu je třeba přepravit, odkud a kam, kdy a za jakou cenu. Pak si vybere z nabídek ověřených „převozníků“, ať už podle ceny, hodnocení či třeba sympatií. Samotnou přepravu zásilky pak může po celou dobu sledovat a platí až po jejím úspěšném vyřízení.

Aktuálně byla v nabídce například přeprava čtyř kol s pneumatikami za 500 korun a lyžařských bot za sto korun.

Zavezu založili  David Pertl a Jaroslav Vavřina. Pertla prý k nápadu inspirovala situace, kdy si občas zapomněl při cestě na univerzitu vlakem nabíječku na notebook. S aplikací mu ji může někdo přivézt dalším vlakem a on by si ji vyzvedl na nádraží.

Nemusí balit kočárek

Na druhou stranu si lidé při svých cestách mohou přivydělat závozem věcí zcela podle svých možností. Převozníkem může být kdokoli, pro registraci je třeba poslat kopii dokladu a převést jednu korunu z účtu.

„Zavezu.cz může být pro některé prodávající na serveru Sbazar řešením, jak pohodlně a téměř bez starostí zajistit doručení vybrané věci. Dokážu si představit, že vymyslet, jak zabalit a nechat přepravit dětské kolo nebo kočárek, může některé lidi odradit od jejich prodeje přes internet. Se Zavezu už by ani tyto kousky neměly být pro nikoho strašákem,“ řekl manažer Sbazar.cz Pavel Kolář.

Zavezu.cz začalo fungovat loni v létě. Mezi prvními zakázkami byly i atypické věci jako třeba meruňky, kartón zmražených polévek nebo kardanová hřídel.

Jde o další příklad tzv. sdílené ekonomiky, která je novým fenoménem posledních let. Velkými hráči v obou jsou třeba alternativní mobilní taxi Uber, ubytování v soukromí Airbnb nebo spolujízda BlaBlaCar.