Hlavní obsah

Vítejte v EU: dovoz ojetých automobilů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Chcete si po rozšíření Evropské unie 1. května dovézt ze zahraničí starší automobil? Možná se vám vyplatí pár měsíců počkat, protože ve hře jsou ještě dvě novelizace zákonů, které mohou dovoz vozů ještě zvýhodnit - jde o zákony o DPH a silniční.

Foto: archiv Moniky Chmelařové

Rebornovaná panenka sběratelky Moniky Chmelařové.

Článek

Veškerý pohyb zboží po EU bude od května oproštěn od cla a zboží nebude na hranicích procházet žádnou kontrolou.

Neradujte se ale předčasně, ministerstvo dopravy tvrdí, že stávající omezení importu "ojetin" u nás zůstanou i po rozšíření Unie.

Pozor na homologaci

Volně se budou moci po prvním květnu dovážet, a to bez ohledu na stáří, pouze "automobily s globální homologací" - se schválením typu ES (pozn. red. ES: s ohledem na zvyklosti EU).

Tyto vozy budou v ČR zaregistrované bez jakýchkoli dalších testů a kontrol. "Propustku" do všech zemí vydává Unie například v případě vozidel od roku 1993.

Dokument o homologaci mimo jiné obsahuje i závazek výrobce, že vůz poté, co doslouží, ekologicky zničí. Pozor na vozidlo, které toto osvědčení nemá - v tomto případě bude likvidaci platit jeho poslední vlastník.

Nebude-li dovezený automobil typu ES, majitel musí při dovozu do Česka mít osvědčení o schválení technické způsobilosti silničního motorového vozidla nebo jeho ověřenou kopii. V ČR se následně vůz podrobí kontrole ve zkušební stanici (tj. v pověřené STK) - ta prověří, zda plní u nás platné technické požadavky.

Vyžadovanou homologaci přitom vozidla ztrácejí v okamžiku, kdy na nich byly provedeny konstrukční změny odporující podmínkám ES.

Zatím osmiletá podmínka

"V případě dovozu staršího vozidla z EU do ČR zatím platí jistá omezení. Automobil například nesmí být starší osmi let," uvedla ke stávající praxi za ministerstvo dopravy Lenka Codlová z odboru vztahů s veřejností.

Limit stáří je přitom stanoven jako doba mezi datem první registrace vozidla v zahraničí až ke dni vystavení jednotné celní deklarace, tj. do okamžiku proclení vozidla.

 "Uvolnění dovozu starších automobilů bude možné jen v případě, když budou mít příslušné osvědčení o homologaci. Unie přitom dává ve stanovení příslušných norem v této oblasti členským státům volnou ruku. Nepočítám proto, že by se po prvním květnu dovoz ojetin jakkoli změnil," doplnil informace ministerstva Josef Pokorný z odboru schvalování vozidel.

Podle úřadu se blokováním dovozu starých vozů z jiných států EU snaží Česko předcházet zaplavení našeho území technickým a ekologickým normám nevyhovujícími vraky.

Doveze-li tedy nový vlastník "ojetinu" starší osmi let a bez homologizace, příslušný úřad v Česku automobil jednoduše nezaregistruje.

Brzká novelizace zákona

"Zmíněná osmiletá podmínka bude muset po vstupu ČR do EU padnout. Do země se tak volně dostanou i automobily starší, a to v případě, že projdou technickou a emisní kontrolou v jednom ze státu Unie," dal všem potenciálním kupcům ojetých vozidel přeci jen naději pracovník Informačního centra EU v Praze Václav Pinkas.

Detailní informace k novele prý ale ještě známy nejsou a ani datum, kdy by měla být schválena. "Vše se zatím připravuje na ministerstvu dopravy," tvrdí Pinkas s tím, že novel bude pravděpodobně více.

"Záleží na všech subjektech, které se podílí na legislativním procesu v ČR, zejména pak na parlamentu, jak bude konečná praxe v dovozu automobilů z EU vypadat a jak rychle k ní dojde," doplnil Pinkas.

Zmíněné ministerstvo však podobná tvrzení odmítá. "Opravdu mi není známo, že by 1. květen otevřel automaticky naše silnice vozidlům, které už u nás nyní nemohou jezdit. Co se týče provozu ojetých automobilů dovážených z Unie zůstane i po rozšíření vše při starém," trvá na svém Pokorný.

.: Zítra:Dá se ušetřit při dovozu ojetiny?
.: Vaše témata posílejte:eu@novinky.cz

Vstup do EU:

Zbývají 73 dny

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám