Hlavní obsah

Norská příroda a krajina ve Varech

Novinky, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letošní karlovarský festival přináší retrospektivu současného norského filmu, která nese název Příroda a krajina v norské kinematografii. Připravil ji Jan Erik Holst z Norského filmového institutu.

Článek

Jak ale zaznělo na pondělní tiskové konferenci, název programové sekce je trochu zavádějící. "V poslední době se zvedla státní podpora určená naší kinematografii, ale ten nový systém podporuje to, aby vznikalo hlavně více nízko rozpočtových filmů. Takže většinou lidé točí své filmy v Oslu, protože vyrazit s kamerou do těžce dostupné přírody je docela drahé," zaznělo také z panelu.

Norská kinematografie ale patří k těm nejmladším a nemá takovou tradici - vždyť první filmová vysoká škola byla založena až v roce 1997.  "Současný systém státní podpory vznikl v roce 2001. Podpora je u nás vyšší než v jiných evropských zemích a jde jak na tvorbu nových scénářů, tak i na produkci filmu a distribuci," vysvětlil ještě Holst.

Díky tomu se v Norsku natáčí tolik filmů, které jsou jak populární doma, tak získávají i ocenění na zahraničních festivalech. "Ale samozřejmě doma si stále stěžujeme, ale venku za hranicemi jsme hrdí," doplnil Holst.

Přesto dříve měl norský film tak asi pět témat, o nichž točil snímky, přírodu, domácí literaturu, příběhy slavných postav naší historie a kultury. "Dnes jich máme dvacet, což je jednoznačně dobře. Na druhé straně už nelze mluvit o nějaké jedné tváři naší kinematografie," dodal herec Aksel Hennie, který představil na festivalu dva filmy. Hrál ve snímku Erika Poppeho Hawai, Oslo. V nich sledujeme pět příběhů, které se spolu proplétají během jednoho dne v hlavním městě Norska. Vedle toho Hennie zde uvedl i svůj režijní debut Ono, v němž se sám autor ujal i hlavní role mladíka Davida. Ten se musí starat o rodinu a přitom se zaplete do drogového obchodu organizovaného v Oslu Pakistánci.

Ve Varech je dále promítána groteskní komedie Černý Laponec (Svidd neger), kterou doprovodí Erik Smith Meyer. Film satiricky a komediálně komentuje některé rysy norské společnosti. V programu ale diváci naleznou třeba i klasický snímek Laila (1929) George Schnéevoigta nebo filmový přepis románu nositelky Nobelovy ceny Sigrid Undsetové Kristina Vavřincová (Kristin Lavransdatter,1995). Ten režírovala čerstvá držitelka Křišťálového glóbu za přínos světové kinematografii z Karlových Varů Liv Ulmannová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám