Bona Budhisurya a jeho zeť Jacob Suryanata, dva místní podnikatelé, ho začali vyrábět podle tradičního receptu z pšenice. Museli však překonat řadu překážek v zemi, kde je téměř 90 procent obyvatel muslimské víry. Vsadili na celosvětovou tendenci produkce v co nejvyšší kvalitě. Dnes jsou, pokud jde o budoucnost svého dítka, optimisty, informuje agentura AFP.

Předtím navštívili mnoho zemí a ochutnali širokou škálu nápojů. Po návratu do Indonésie mohli konstatovat, že na souostroví v jihovýchodní Asii neexistuje dobré pivo.

„V cizině jsme pili hodně kvalitních piv," říká Budhisurya, který pochází z dvojí menšiny, křesťanské a čínské. Od té doby, co začali vyrábět značku Stark, obohatili ji o šest variací, z nichž jedna má příchuť manga a další chuť po liči.

Dnes by založit pivovar už nešlo snadno

Ve světě slaví velké úspěchy mnohé minipivovary jako je ten jejich, a to díky tomu, že spotřebitele dnes přitahují nápoje s charakterem, chutnější než průmyslově vyráběná piva.

Bona Budhisurya a Jacob Suryanata soudí, že začít s podnikáním by bylo dnes mnohem obtížnější. Odpor politiků a muslimských konzervativních kruhů nepřátelských vůči alkoholu totiž stále roste a vytváří ovzduší nejistoty.

Pivo a mnoho alkoholických nápojů se samozřejmě prodává ve velkých městech a v turistických lokalitách. Avšak úřady stále častěji útočí proti alkoholu, který korán zakazuje.

Zadařilo se na Bali

V roce 2015 vláda zakázala prodej piva v malých obchodech, a tím zisky velkých pivovarů prudce poklesly. Muslimské strany dokonce navrhly zákon zakazující konzumaci alkoholu v zemi, ale ten má jen malé naděje na to, aby byl schválen.

Nicméně získat povolení k destilaci alkoholu je nadále obtížné. Jen několik společností, jako je Multi Bintang vyrábějící nejpopulárnější značku indonéského piva Bintang, jejíž většinu kontroluje nizozemský Heineken, má již desítky let licenci.

Budhisurya, který studoval ve Spojených státech, nakonec získal povolení na Bali, jediném indonéském ostrově s hinduistickou většinou, kde se alkohol konzumuje jako na Západě. Výhodou Bali je snadný přístup k čisté vodě, na rozdíl od metropole Jakarty, kde jsou vodní zdroje často znečištěny.

Jen 1,4 litru piva na osobu ročně

Piva značky Stark si přes všechny překážky našla své místo na indonéském trhu, v barech a v supermarketech. Kromě zvláštního charakteru mají i tu výhodu, že jsou levnější než dovážená piva. Stark dnes prodává 3000 až 5000 bas piva o 24 lahvích měsíčně, především v Jakartě a na Bali. Pivovar plánuje prodej i do ciziny, do Hongkongu, Singapuru a Japonska.

Budhisurya soudí, že na indonéském souostroví s 255 milióny obyvatel má ještě potenciál k rozvoji. Avšak indonéský trh je omezen z náboženských důvodů a kvůli vysoké dani z alkoholu. Pivo pije jen málo Indonésanů. Průměrná roční spotřeba alkoholu tu byla v roce 2015 1,4 litru na osobu.