Kromě standardního vítěze bude letos vzhledem k době trvání soutěže vyhlášen ještě titul nejlepšího piva čtvrtstoletí.

„Hodnocení je dvoukolové, kdy celkem 32 degustátorů ochutná a zhodnotí 40 přihlášených značek piv z 15 českých pivovarů. Jedná se o piva v lahvích, plechovkách i v PET obalech. Hodnotitelé jsou často sládkové z pivovarů nebo profesionální degustátoři s licencí včetně znalců například z odborných časopisů. Systém hodnocení je nastaven tak, aby se nikdy nedostal k ochutnání degustátora vzorek z jeho vlastního pivovaru, kde pracuje,“ popsal průběh soutěže Jiří Morávek z pořádající Agentury Snip, která akci založila.

„V každém kole hodnotí šestnáct degustátorů všechny vzorky. Dvoukolový systém je nastaven nejen kvůli maximální objektivitě hodnotitelů, ale například i proto, že ne každá várka piva dodaná pivovarem pro hodnocení je stejná. Druhé kolo proběhne v únoru příštího roku, kdy budou zároveň hodnocena sudová výčepní piva. Vyhlášení výsledků se uskuteční 1. března 2017 při slavnostním Galavečeru pivovarníků a sladovníků,“ dodal Morávek.

Hodnotitelé ochutnávají vzorky piva.

Hodnotitelé ochutnávají vzorky piva.

FOTO: Miroslav Homola, Právo

Zlatý pohár Pivex je pro přihlášené prestižní záležitostí a pro vítěze je ocenění obvykle velmi rychle součástí značky marketingu. Výsledky soutěže jsou také velmi citlivé, z tohoto důvodu se například zveřejňují jen první tři nejúspěšnější. Ostatní dostanou výsledky hodnocení také, ale konkurence se o nich nedoví a pořadatel je považuje za přísně tajné, aby nemohly být například v obchodním souboji zneužity.

Vzhledem k tomu, že soutěž je považována za oficiální podporu českého piva, zúčastňují se jen pivovary z území ČR, a to v kategoriích světlý ležák, světlé výčepní, nealkoholická piva, piva tmavá a míchaná. Pořadatel však už delší dobu uvažuje o zařazení do soutěže i výrobce stále oblíbenějších cidrů.

„Zjistili jsme, že je na našem území už zhruba deset výrobců těchto nápojů, a tak je možné, že se bude časem soutěžit i v této kategorii,“ dodal Morávek.