Z ptačí perspektivy se dnes 72letý pilot díval na svět už v roce 1960. Na různých typech motorových i bezmotorových letadel se vznesl do vzduchu více než 115 817krát a v roli šéfa kokpitu strávil bezmála 13 359 hodin.

Poprvé opanoval vzdušné proudy ve dvoumístném kluzáku, když mu bylo 16 let. K létání se dostal klasickou cestou přes modelařinu. Letecké elévství pak vyučený elektrikář-slaboproudař korunoval na vojně, když ho poslali na armádní letecké učiliště v Košicích.

Za nás to byla prestižní činnost, teď je zájem malý.rekordman Zdeněk Duffek

Když pak počátkem 70. let vznikla západočeská stanice legendárních „práškovačů“ Slov-air v Mariánských Lázních, splnil se tehdy již držiteli licence obchodního pilota nedostižný sen mnohých: věnovat se svému koníčku a brát za to plat. Vydrželo mu to až do penze, kam odešel v 66 letech po 35 letech služby. Létá však dodnes, a jak doufá on i jeho kolegové z domovského aeroklubu, kteří mu zápis do České knihy rekordů dali k červencovým narozeninám, ještě dlouho létat bude.

„Za nás to byla prestižní činnost, teď je zájem malý,“ překvapil rekordman informací o nedostatku zájmu o letectví mezi nejmladší generací. Přičítá ho tomu, že se člověk musí „učit a dělat“. Jeho první pilotní deník bude k vidění v Muzeu rekordů a kuriozit v Pelhřimově.

„Je to doklad takzvaného věrnostního rekordu, kterých bude vzhledem k době nejspíš ubývat. A rekord je o to cennější, že významným rozhodovacím faktorem jsou psychický stav a fyzická kondice,“ připomněl prezident Agentury Dobrý den Miroslav Marek.