Hlavní obsah

Vynálezce létajícího auta inspirovali i Fantomas a Verne

Novinky, Ivan Vilček (Bratislava)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bratislava

Na nedávné technologické konferenci ve Vídni se představila nová vývojová verze létajícího automobilu AeroMobil 3.0, za níž stojí dva slovenští vizionáři. Hlavní designér a konstruktér Štefan Klein a spoluzakladatel a investor Juraj Vaculík poskytli Novinkám rozhovor.

BEZ KOMENTÁŘE: Aeromobil 3.0Video: Aeromobil

 
Článek

Jak vznikla myšlenka létajícího automobilu? Viděli jste zamlada film o Fantomasovi?

Štefan Klein: Inspirovalo mě samotné létání. Představuje pro mě pozitivní emoci, propojení vášně, svobody a techniky. Takže pokud odlehčeně mluvíme o inspiraci, k Fantomasovi bych ještě pozval Julesa Verna, Saint-Exupéryho, profesora Sekaninu a určitě otce, který nás s bratrem přivedl do světa aviatiky.

Naplnění pojmu svobodného létání je dalším důležitým inspiračním zdrojem. Projekt AeroMobil reflektuje změny, které jsou přítomné v malém letectvu, ať už je to extrémní nárůst výkonů, nové technologie, nebo otevřený evropský vzdušný prostor. Povzbudivé a inspirativní je rovněž vytváření přijatelného legislativního prostředí pro takovéto projekty. Ve správné chvíli, před čtyřmi lety, jsem se spojil s přítelem z vysokoškolských studií a dnes partnerem Jurajem Vaculíkem.

Juraj Vaculík: Společnost AeroMobil jsme založili v roce 2010 s dlouhodobou vizí, že chceme změnit svět osobní dopravy, která dnes prožívá obrovskou krizi. Jsme uvězněni v dopravních zácpách, na letištích a někdy nám chybí infrastruktura. Vývoj AeroMobilu do současné fáze prototypu 3.0 trval 25 let, před ním bylo navrženo několik konceptů bez transformace i s ní. Při stavbě prototypu se posouváme do další fáze profesionalizace projektu, na němž momentálně pracujeme každý den.

Absolvoval jste první let, jaký to byl zážitek? Kdy a kde k němu došlo?

Klein: Měl jsem pocit jako ve standardním malém letadle typu Cessna nebo Piper, na nichž také létám. Pro mě byl důležitý jiný aspekt. Jako designér se obvykle dívám na formu vozidla zvenčí a takhle jsem měl možnost dívat se na svět přes formu, sedě uvnitř. Je to objevitelský pocit, který zažíváte u zrodu něčeho nového, neobvyklého. Zkušební let se uskutečnil 21. října 2014 na letišti Nitra.

Kdy se může vozidlo dostat do prodeje?

Vaculík: Po představení prototypu AeroMobil 3.0 jsme na začátku procesu certifikace a homologace. Věřím však, že jak jsme byli schopni akcelerovat vývoj v případě stavby prototypu, tak dokážeme splnit mnohé povinnosti vyplývající z regulací.

Jaké byly největší překážky při realizaci tohoto projektu?

Klein: Na trhu je v současnosti velmi zajímavá situace, která souvisí s rozmachem robotiky, autonomního řízení nebo vyspělé avioniky a jež může pomoci rozvoji trhu. Všichni výrobci automobilů a letadel dnes hledají možnost, jak posunout vpřed průmyslové odvětví, které dlouhá léta uplatňovalo mírné úpravy místo radikálních inovací. Zásadní překážky pro inovace nevidíme, ale jejich uvedení do praxe může trvat déle, než veřejnost očekává.

Kdo projevil největší zájem o váš vynález?

Vaculík: Registrujeme pozitivní ohlasy z celého světa od Japonska až po Spojené státy. Naše video vidělo už přes tři milióny lidí a zájem se nadále stupňuje.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám