Článek
Důstojník ruské policie, který patří k těm slušnějším, se těší na narození syna a vyrazí do nemocnice. Cestou pochopitelně porušuje dopravní předpisy a na opuštěném místě mezi poli přejede dítě.
Ví, že to byla jeho vina, a na místě je navíc matka, která se rozhodně chce za smrt dítěte pomstít. K policistovi přijdou zkorumpovaní kolegové s plánem, jak celou věc ututlat. On sám ale neví, jestli je schopen takové svinstvo unést, a uvažuje o tom, že se přizná.
To, že je hlavní hrdina na ruské poměry příliš slušný, vadí nejvíce ostatním policistům, kteří už nachystali falešné protokoly a fackami a výhrůžkami chtěli donutit matku i otce mlčet. Jenže právě otce, obyčejného ruského člověka, velmi podcenili. Místo aby se lekl, přijde na policejní stanici s brokovnicí a nebojí se zabíjet.
Ačkoli se Major odehrává daleko na východě, v zasněžených depresivních rovinách, jde o film v jistém smyslu velmi americký. Obsahuje zkorumpované policisty, zbraně, akční scény a hrdinu, který je téměř kladný, i když úplný dobráček to asi nebude.
V Hollywoodu vzniklo podobných příběhů nespočet, Major má ale jinou atmosféru. Je syrový, ukazuje mnohem depresivnější prostředí, zmrzlé ulice ruského města, neopravená sídliště, odporné policejní stanice s oprýskanou omítkou a nemyté, vousaté chlapy se samopaly.
Právě herci jako Denis Švedov, Irina Nizinová či sám Jurij Bykov patří k nejsilnějším stránkám ruského krimi thrilleru. Divákům s dobrými nervy se rozhodně doporučuje.