Hlavní obsah

V kabaretu beze smyslu. Emocionální dějiny moderního světa podle Adama Curtise

Právo, Miloš Hroch, SALON

„Sice to není pravda, ale mohla by být.“ Provokativní britský dokumentarista Adam Curtis s touto tezí pracuje v novém šestidílném dokumentu Can’t Get You Out of My Head. An Emotional History of the Modern World (Nemůžu tě dostat z hlavy. Emocionální dějiny moderního světa) na mnoha úrovních. Volba Donalda Trumpa i brexit se vším, co se stalo potom, pro něj znamenají děsivý i fascinující materiál.

Foto: Profimedia.cz

Rudý oddíl žen (1964), jedno z propagandistických děl čínské kulturní revoluce

Článek

Přelomové politické události udělaly ze světa ještě divnější místo, než byl předtím: zrodil se kabaret beze smyslu. Nelze ho skutečně pochopit. Realita se stala něčím, co si může každý vysvětlit, jak se mu zrovna hodí. A zarputilá nedůvěra vůči všemu se ukázala jako nejspolehlivější forma sociálního inženýrství.

Pětašedesátiletý Adam Curtis v bezmála osmihodinové sérii pátrá, kde se to zvrtlo. Mimo jiné se vydává ke zrodu moderních konspiračních teorií a zjišťuje, že na počátku stál vtip, který se vymkl kontrole.

Miloš Hroch, Jiří Špičák: Naslouchat utopiím. Optimismus je nejradikálnějším gestem v současném popu

SALON

Zakladatelé satirického náboženství diskordianistů byli zastánci chaosu jako podstaty naší existence. V šedesátých letech vypustili do amerických kontrakulturních časopisů, ale i do magazínu Playboy několik mystifikačních textů s cílem „nakazit kulturu paranoií“. V Americe otřesené atentátem na prezidenta Kennedyho zjevovaly jedinou pravdu: za všemi národními pohromami, vraždami a spiknutími stojí tajná společnost bavorských Iluminátů. Svou akci pojmenovali „operace Mindfuck“. A řetěz od ní vede až k současnosti, kdy se lidé snaží zpřehlednit si čím dál méně srozumitelný svět a hledají souvislosti a vzorce i tam, kde nejsou.

Nejefektivnějším mocenským nástrojem v takovém světě jsou emoce: strach, naštvání, nostalgie. Proto se tolik zvyšují počty předepsaných antidepresiv a utlumovacích prášků, které pocity umožňují dostat pod kontrolu.

Foto: Festival de Cannes

Adam Curtis na festivalu v Cannes

Curtis nachází na ploše posledních sedmdesáti let nečekané souvislosti mezi událostmi na ose Velká Británie, USA, Čína, Saúdská Arábie a Rusko. Sled archivních záběrů je tak rychlý, že se divákům pálí neuronové synapse – propagandistické opery za kulturní revoluce v Číně střídají protiamerické show Nočních vlků, z konspirátorů přeskakujeme k mučeným džihádistům a vědcům vyvíjejícím umělou inteligenci, cracková epidemie v USA byla dnešní opiátovou krizí v bleděmodrém a brexit oživuje staré imperialistické sny.

Curtis dělá z moderních dějin jednu velkou kolektivní halucinaci, do toho nám ale nabízí červenou pilulku, která znamená probuzení.

Divná BBC

„Jsem založením novinář pracující s emocemi,“ řekl Curtis pro časopis The New Yorker. „Moje filmy vytvářejí náladu, která lidem připadá jako realita, a možná proto ji mají rádi, i když jim zároveň přijde v něčem snová a divná. Snad jsou ty filmy tak pronikavé, že se dostanou až k tomu, co se lidem odehrává v hlavách.“

Jeho evokativní styl hraničí s uměním, ale Curtis sám sebe vnímá jako novináře. Od osmdesátých let točí pro britskou BBC. Jeho oficiální pozice je výkonný producent na digitálním kanálu BBC 3, zaměřeném na mladé diváky a dokumenty. Ve skutečnosti jsou ale jeho vazby na stanici velmi volné a řadí se k tzv. „divné BBC“: s licencí dělat si, co se mu zamane, a neomezeným přístupem do pravděpodobně největšího televizního archivu na světě.

Curtis zároveň své filmy vypouští přes internetový přehrávač BBC, což ho vyvazuje z editorských omezení. V průběhu času jsou taky jeho dokumenty delší a detailnější. „Došlo mi, že když si neříkáte o peníze, vedení BBC se o vás moc nezajímá,“ říká.

Rokenrol na kostech. Eva Klíčová o Jurčakově portrétu „poslední sovětské generace“

SALON

Série Can’t Get You Out of My Head je syntézou jeho předchozích filmů, a vytváří tak mnohovrstevnatou koláž. Dříve Curtis poukazoval na nebezpečí technické racionality ve vědě, vliv Freudovy psychoanalýzy na reklamní průmysl a proměnu politiky, spojoval sílící islamismus v arabském světě s novodobým americkým konzervatismem a varoval, že humanistické naděje v technologický pokrok jsou falešné.

Pracuje často tak, že se odrazí od jediné myšlenky, jež ho provokuje jít dál. V dokumentu Hypernormalizace z roku 2016 vycházel z teorie antropologa Alexeje Jurčaka o pozdním socialismu v Sovětském svazu. Pojem hypernormalizace zjednodušeně popisuje „zmražený“ stav, kdy v osmdesátých letech všichni – od nejnižších vrstev po politbyro – věděli, že systém nefunguje, ale nikdo nebyl schopen nabídnout řešení. Curtis v tom vidí paralelu k dnešku. „Pokaždé, když novináři poukážou na nějakou korupční kauzu či politici vysloví něco urážlivého, všichni si řeknou, že je to hrozné,“ vysvětloval pro týdeník The Economist, „ale pak se nic nestane.“

Foto: Profimedia.cz

Alexej Jurčak

Curtise zajímá, jak z té pasti ven. Série Can’t Get You Out of My Head se z velké části ohlíží za zmařenými pokusy minulosti. Čtvrtá manželka čínského vůdce Mao Ce-tunga, herečka Ťiang Čching, byla strůjkyní velkých propagandistických oper. Po smrti manžela usedla v takzvaném Gangu čtyř, který tvořili členové politbyra Komunistické strany Číny, v zásadě ale zešílela mocí a mstila se sokyním od filmu. A o mnoho let později se ideály čínské revoluce staly základem pro tamní divoký kapitalismus a zástěrkou pro krytí rozlezlé korupce.

Vedle toho Curtis staví příběhy rappera Tupaca a jeho matky, černé panterky Afeni Shakurové, černošského revolucionáře, vraha a gangstera Michaela X nebo disidentského spisovatele a spoluzakladatele Nacionálně bolševické strany Ruska Eduarda Limonova.

Revoluce, která se nekonala. Karel Černý o vzestupu a pádu Černých panterů

SALON

Mnohdy jsou to (minimálně) nejednoznační hrdinové, ale důležitější je, že se vzepřeli politickým molochům a toužili změnit svět. Ten se po jejich činech otřásl, ale nakonec zůstal stejný. Curtis napříč desetiletími demonstruje, že každá revoluce přerostla svým představitelům přes hlavu a bující ega znemožnila skutečnou změnu. Připisuje to destruktivnímu individualismu, jenž od druhé poloviny 20. století srostl s kapitalismem: politiku už neovládají myšlenky, nýbrž peníze. Usídlil se napevno i v myslích lidí, kteří proti systému bojovali.

Nový historismus

Curtisův filmový styl je natolik konzistentní a rozpoznatelný, že ho lidé rádi parodují. Některé obrazy ze série Can’t Get You Out of My Head se okamžitě staly memy a po internetu se šíří bingo určené k jejímu sledování. Můžete si odškrtávat fráze, oblíbené ilustrační záběry i hudbu: „tancující lidé z padesátých nebo šedesátých let“, „technologická utopie“, „dichotomie mezi chaosem a řádem“ nebo „jeden muž ale myslel odlišně“.

Curtisovy střihy a asociace jsou někdy tak divoké, že ho kritici obviňují ze zjednodušování, jednostrannosti a paradoxně – konspirátorství.

Esej Kateřiny Smejkalové: Mít kontrolu nad svým životem. Proč tolik sílí vliv spikleneckých teorií?

SALON

„Termín konspirační teorie se stal zkratkou pro cokoli, co zpochybňuje mainstreamový narativ. V BBC mě pověřili, abych provokoval lidi a nutil je na svět koukat jinýma očima,“ brání se Curtis, jehož rozvolněná metoda má blízko k novému historismu, který se prosadil ve stejné době, kdy filmař nastoupil do televize. Cílem bylo otevřít dějiny jiným čtením a spojovat nespojitelné. Jedním z představitelů byl hudební publicista Greil Marcus, který v knize Stopy rtěnky (česky 2000) sepsal tajnou historii 20. století, kde vytvořil smělou teorii: vzdor proti zavedeným pořádkům dělá souputníky z dadaistů, Situacionistické internacionály a punku.

Foto: Profimedia.cz

Michael X, Yoko Ono a John Lennon

S Curtisem by si jistě rozuměli, jelikož oba pracují s představou synchronicity: události napříč časem jsou více než souhra náhod. Skladba Who Killed Bambi (Kdo zabil Bambiho) od punkových Sex Pistols ostatně zazní i v Can’t Get You Out of My Head, kde doprovází záběry řádění maoistických Rudých gard.

„Byl to čistý instinkt. Dělal jsem v podstatě totéž, co hudební producenti v devadesátých letech – samploval jsem a přepracovával minulost,“ komentuje svůj styl Curtis, který má smysl pro humor i detail. Sepne to, jakmile se na konci závěrečného dílu ozve funkující basa post-punkové kapely Gang of Four z Leedsu, jež se pojmenovala po vůdcích čínské kulturní revoluce. Curtisova série je chvílemi jako hudební videoklip. Dokumentarista možná sází i na to, že jeho dokument zakoření v hlavách diváků jako refrén popového songu.

Smutná hudba pro přežití. Petr Fischer nad knihou Všechny kočky jsou šedé

SALON

Curtisova estetika je fascinující v tom, jak svádí zdánlivě nesouvisející fragmenty do přesvědčivého celku. Dějové linky se sbíhají u rozvoje umělé inteligence, která se stala oporou globálního finančního systému, živnou půdou pro konspirační teorie, rozdmýchávání emocí v politice a rozdělování společnosti. Vždyť umělá inteligence, stejně jako konspirace, staví ze vzorců svou vlastní realitu a člověk jí přestává rozumět. Navíc na základě dat z minulosti programuje současnost i budoucnost a nutí nás opakovat stejné chyby.

Dokument Can’t Get You Out of My Head neústí v dystopii. Otevírá ho a uzavírá citát antropologa Davida Graebera: „Skrytá pravda o našem světě je, že je to něco, co vytváříme my sami a co lehce můžeme vytvářet jinak.“ Curtis drží diváky ve střehu, učí je rychlým reakcím a posiluje právě tuto imaginaci jako nejdůležitější sval pro vytváření nové společnosti. Cílem není nic menšího než přenastavit myšlení lidí tak, aby si byli schopní představit alternativu mimo zavedené algoritmy a vzorce. Protože budoucnost nepůjde jen tak vypočítat.

Autor je publicista a mediální teoretik. 

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám